fbpx

Solat hormat waktu semasa kesesakan jalan raya: UAI beri penjelasan

ustaz azhar idrus kesesakan jalan raya

ANDA yang beragama Islam pasti pernah dalam perjalanan pulang dari tempat kerja dan terperangkap dalam kesesakan jalan raya, tetapi waktu hampir Maghrib dan anda belum sempat menunaikan solat Asar.

Gambar oleh: MalayMail

Kesesakan jalan raya merupakan suatu perkara yang biasa dihadapi oleh pemandu-pemandu di Malaysia, tidak kira sama ada ke tempat kerja setiap hari atau semasa musim perayaan.

Malah, ia juga sukar dijangka, kerana terdapat pelbagai faktor yang menyumbang kepadanya seperti bencana alam, kemalangan jalan raya, atau pembinaan.

Jadi, antara persoalan yang timbul adalah; bolehkah kita menunaikan solat hormat waktu dengan isyarat di dalam kereta?

Gambar oleh: Youtube

Baru-baru ini, penceramah bebas, Ustaz Azhar Idrus menjawab persoalan ini yang diajukan oleh hadirin. Menurutnya, jika kita terpaksa solat isyarat hormat waktu kerana tidak dapat keluar dari kereta dan kita mempunyai wuduk, ianya sah dan tidak wajib qada.

“Solat fardhu tidak dibenarkan menggunakan isyarat dalam kereta, melainkan tidak boleh turun,” katanya.

“Tetapi kalau boleh turun (keluar dari kereta), wajib berhenti sama ada di R&R atau tepi jalan. Hanya solat sunat dibolehkan dengan isyarat,” tambah beliau.

Dalam situasi terperangkap kesesakan jalan raya dan ada wuduk, ianya sah dan bukan solat hormat waktu.

“Solat hormat waktu ialah ketika tiada wuduk dan tidak boleh keluar dari kereta. Sebelum habis waktu tanpa menunaikan solat, dikerjakan juga solat dalam keadaan tidak cukup syarat, maka solat itu kerana menghormati waktu.

“Sampai di rumah, ambil wuduk, wajib ulang,” terangnya.

Diharapkan ini sedikit sebanyak dapat membantu memberi penjelasan memandangkan kita bakal pulang ke kampung menyambut lebaran dan jalan raya juga dijangka sesak.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved