fbpx

Kerajaan mansuh ujian teori Lesen Vokasional PSV, GDL

GrabTaxi

BERITA baik untuk mereka yang ingin memohon lesen e-hailing. Menteri Pengangkutan, Anthony Loke telah mengumumkan bahawa kerajaan akan memansuhkan ujian teori bagi pengambilan Lesen Vokasional untuk kenderaan perkhidmatan awam (PSV) dan kenderaan barangan (GDL) berkuat kuasa serta-merta.

Loke berkata, pemohon bagaimanapun masih perlu menghadiri dan melengkapkan kelas teori sedia ada sebelum lesen terbabit dikeluarkan.

“Ini adalah sebahagian daripada penambahbaikan prosedur Lesen Vokasional terdiri daripada kategori PSV dan GDL untuk memudahkan pemohon.

“Apa yang kita tekankan adalah mereka mengambil kelas tetapi tidak diujikan secara teori. Ini sesuatu yang baharu dalam sistem perlesenan kita di mana ia akan memudahcarakan pemohon,” katanya.

Tambah beliau, langkah ini berikutan keluhan daripada syarikat pengendali e-hailing (EHO) dan pemandu e-hailing yang memberitahu bahawa mereka terpaksa menunggu lama untuk mengambil ujian.

“Sekarang kita kecualikan ujian teori, hanya ambil kelas PSV, itupun boleh buat secara dalam talian… dari rumah pun boleh ambil. Jadi apabila mereka siap kelas teori, mereka akan diberi lesen PSV secara digital,” katanya.

Walau bagaimanapun, calon bagi kategori lesen PSV untuk bas dan GDL untuk lori bersendi masih wajib menjalani latihan dan lulus ujian amali sebelum mendapat Lesen Vokasional.

Selain itu, pelaksanaan kelas teori bagi semua kategori Lesen Vokasional juga akan dibenarkan secara atas talian, sama ada menerusi platform yang disediakan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Institut Memandu (IM) atau syarikat perniagaan pengantaraan yang berkelayakan yang telah dikawal selia oleh JPJ.

Menurut Loke, tempoh masa kelas teori sedia ada dikekalkan dan pihak IM atau syarikat perniagaan pengantaraan hendaklah menggunakan modul atau silibus pengajaran kelas teori Lesen Vokasional atas talian yang ditetapkan oleh JPJ sepenuhnya.

Silibus kelas teori bagi semua kategori Lesen Vokasional terutamanya melibatkan perkhidmatan e-hailing atau teksi akan disemak semula dan ditambah baik oleh JPJ dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) agar relevan dengan keperluan semasa dan masa hadapan. Penambahbaikan silibus akan dimuktamadkan dalam tempoh enam bulan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved