fbpx

Mercedes GLC300 4Matic generasi kedua dilancar, CBU dari RM430k

mercedes glc300 4matic 2023 08

MERCEDES-Benz Malaysia (MBM) hari ini memperkenalkan GLC generasi kedua, SUV saiz sederhana mereka yang bersaing dengan model-model seperti BMW X3, Audi Q5 dan Volvo XC60.

Mercedes GLC 2023 hadir dengan satu varian buat masa ini, iaitu GLC300 4Matic AMG Line, dan diimport sepenuhnya (CBU). MBM berkata varian CKD akan diperkenalkan beberapa bulan lagi, dalam tahun ini.

Dari segi dimensi, GLC baharu ini lebih panjang, lebih rendah, dan sama lebar berbanding sebelumnya. Ia kini berukuran 4,716mm panjang, 1,890mm lebar, 1,640mm tinggi, dan mempunyai jarak roda 2,888mm.

Varian GLC300 ini dipacu oleh enjin 2.0-liter 4-silinder turbo yang menghasilkan 255hp dan 400Nm tork. Enjin ini digandingkan dengan kotak gear automatik 9-kelajuan dan sistem pacuan semua roda 4Matic. GLC300 mampu memecut dari pegun ke 100km/j dalam 6.2 saat, dan kelajuan maksima pada 240km/j.

Enjin ini juga mendapat sistem mild hybrid 48volt dengan ISG (Integrated Starter Generator) yang membekalkan kuasa tambahan setinggi 23hp dan 200Nm.

Dari segi rupa, GLC diberikan falsafah Sensual Purity iaitu bahasa rekaan sama seperti model-model seperti C-Class dan E-Class baharu. GLC300 hadir dengan lampu Digital Light, gril dan bampar AMG, serta rim 20-inci.

Bahagian dalam juga telah direka semula, sama seperti C-Class baharu. Ini dapat dilihat pada skrin yang kini dipisahkan menjadi dua skrin berasingan untuk instrumen dan infotainmen di tengah.

Skrin infotainmen kini menggunakan jenis potret atau menegak, dan disengetkan sedikit ke arah pemandu. Ia menyokong sistem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) terkini yang mengandungi pelbagai fungsi seperti multimedia, navigasi, kawalan suhu, dan Android Auto serta Apple Carplay.

Kelengkapan lain di sini termasuklah balutan kulit hitam, kulit Artico, panel trim struktu bersi, sistem pendingin hawa Thermatic, lampu ambien, roda stereng AMG, dan trim kulit Nappa.

Ciri keselamatan pula merangkumi kamera 360 darjah, Active Parking Assist dengan Parktronic, Active Lane Keeping Assist, Pre-Safe, pemantauan tekanan tayar, dan Active Brake Assist.

Mercedes GLC300 4Matic AMG Line dijual pada harga RM429,888 atas jalan tanpa insurans, dan hadir dengan enam pilihan warna. Kemudian, warn aini boleh digandingkan dengan dua pilihan warna kabin.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved