fbpx

Volkswagen Golf GTi kini dengan IQ. Drive – ACC, AEB, dari RM245k

vw golf gti facelift 2023 01

VOLKSWAGEN Passenger Cars Malaysia (VPCM) telah memperkenalkan Golf GTi Mk8 yang dikemaskini, ia kini mendapat IQ. Drive iaitu sistem bantuan pemandu (ADAS).

IQ. Drive pada Golf GTi Mk8 terdiri dari Travel Assist dan Adaptive Cruise Control (ACC) untuk pengesan kenderaan di hadapan, Side Assist untuk bantuan titik buta, dan Rear Cross Traffic Alert untuk bantuan aktif semasa mengundur.

Terdapat juga Front Assist iaitu ciri bantuan brek automoni. Ia menggunakan pengesan radar di depan untuk memantau jarak kenderaan di hadapan dan turut mampu mengenal pasti kehadiran pejalan kaki dan penunggang basikal.

Sementara itu, Lane Assist dan Adaptive Lane Guidance masing-masing membantu kenderaan agar tidak terkeluar dari lorong dan mengekalkan kenderaan di tengah-tengah lorong.

Selain dari ciri keselamatan, Golf GTi 2023 mendapat ciri tambahan merangkumi  pengecaj tanpa-wayar, sulaman logo “GTI” pada tempat duduk depan, lampu kabus, cermin sisi boleh laras dengan pemanas, dan kini dengan tujuh beg udara.

Sistem pacuan dikekalkan, bermakna Golf GTi masih dikuasakan oleh enjin 2.0-liter 4-silinder TSI yang menjana 242hp dan 370Nm tork. Output disalurkan ke roda depan melalui kotak gear DSG 7-kelajuan dan sistem XDS.

Untuk harga, terdapat sedikit penambahan kerana ia kini dijual pada harga bermula RM244,990 atas jalan, tanpa insurans. Tetapi memandangkan Golf R-Line kini tidak lagi dijual, ini menjadikan GTi masih varian Golf paling mampu milik di Malaysia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved