fbpx

Sistem pembayaran terbuka dilaksana di 5 lebuh raya selewatnya September 2023

Walau apa jua isu melibatkan penggunaan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), ia diharap dapat diselesaikan dengan bijak demi kepentingan pengguna. - Foto ihsan PLUS

MENTERI Kerja Raya, Datuk Seri Alexandar Nanti Linggi mengumumkan bahawa sistem kutipan tol baharu akan dilancarkan September ini bagi membolehkan pengguna membayar tol menggunakan kad debit dan kredit.

Sistem baharu ini akan dilaksanakan di lima lebuh raya iaitu Lebuhraya Sungai Besi (Besraya), Lebuhraya Baru Pantai (NPE), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH), Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE) dan Jambatan Pulau Pinang.

Dalam satu kenyataan, Nanta berkata kementeriannya sedang dalam proses peralihan kepada sistem aliran bebas pelbagai Lorong (MLFF).

“Sejak awal tahun ini, saya sudah mengarahkan perancangan serta perbincangan bersama pihak-pihak terlibat serta syarikat konsesi lebuhraya diadakan bagi mengorak langkah ke arah pelaksanaan open payment system (sistem pembayaran terbuka).

“Hasil perbincangan ini, sukacita ingin saya memaklumkan bahawa beberapa lebuhraya akan melaksanakan open payment system selewat-lewatnya pada September 2023,” katanya di Facebook.

Menurut beliau lagi, Proof of Concept (POC) MLFF akan dilaksanakan sebelum penghujung Oktober 2023 bagi tujuan penilaian seblum ini dilaksanakan di kesemua lebuh raya di Malaysia.

Nanta berkata lokasi POC masih dalam rundingan dan berjanji pelaksanaan sepenuhnya MLFF akan dijalankan secara berfasa selewat-lewatnya pada suku ketiga 2024.

Plaza tol ERP di Singapura. Gambar oleh: Malay Mail

Langkah ini dilihat akan membuka peluang kepada lebih ramai penyedia kemudahan eWallet untuk turut serta, selain menghapuskan monopoli oleh pihak Touch N Go (TnG).

Katanya lagi, persaingan sihat antara pemain industri akan membuka lebih banyak pilihan kepada pengguna lebuh raya untuk membuat pembayaran tol.

Terdahulu, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata monopoli TnG terhadap pembayaran tol lebuh raya akan dikaji semula.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved