fbpx

Ferrari Roma Spider denga bumbung fabrik boleh dibuka – 612hp, 750Nm, 0-100 3.4s

ferrari roma spider 01

FERRARI Roma kini ditawarkan dalam bentuk badan Spider, iaitu versi convertible. Ia menggabungkan gaya retro yang ada pada versi coupe dengan bumbung fabrik yang boleh dilipat. Mekanisma bumbungnya boleh dibuka/ditutup dalam masa 13.5 saat, pada kelajuan sehingga 60km/j.

Rekaan bumbung fabrik ini juga sedikit berbeza dimana pereka Ferrari telah mengubah bahagian tingkap belakang. Dek belakang mempunyai panel warna badan yang menjadikan kawasan ini sebagai dua bahagian berbeza, memberi ruang untuk simpanan bumbung. Bahagian bawah pula diintegrasi dengan spoiler belakang aktif gentian karbon.

Anda yang membeli Ferrari Roma Spider akan dapat memilih fabrik dan jahitan pada bumbung ini. Terdapat deflektor angin di antara dua perehat kepala di tempat duduk yang boleh dinaikkan untuk memastikan kabin senyap semasa bumbung dibuka.

Sama seperti versi coupe, Roma Spider juga mempunyai output 612hp pada 5,750 hingga 7,500rpm dan 750Nm tork dari enjin 3.9-liter V8 twin turbo. Kuasa disampaikan ke roda belakang melalui kotak gear 8-kelajuan dwi-klac.

Ferrari berkata Roma Spider mampu memecut ke 100km/j dalam masa 3.4 saat, manakala 200km/j dicapai dalam masa 9.7 saat. Untuk perbandingan, versi coupe memecut ke 100km/j dalam masa yang sama, tetapi lebih pantas ke 200km/j, iaitu dalam 9.3 saat. Kelajuan maksima adalah serupa pada 320km/j.

Ferrari Roma Spider mempunyai berat tambahan 84kg, kebanyakannya dari sistem komponen convertible padanya. Deflektor angin juga menambah berat.

Ciri lain termasuklah tempat duduk dengan pelarasan 18-arah, pemanas leher, semuanya untuk memberikan keselesaan dalam perjalanan jauh. Terdapat juga panel instrumen digital dan paparan tengah bersaiz 8.4-inci.

Harga belum diumumkan, tapi kita boleh jangkakan Roma Spider tiba ke pasaran Malaysia dalam tahun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved