fbpx

Gadis Sweden ini boleh pandu BMW walaupun berusia 15 tahun, kelajuan tak lebih 30km/j

pemandu remaja sweden – malay mail

WALAUPUN masih muda, gadis ini sudahpun boleh memandu BMW baharu di Sweden. Evelina Christiansen, 15, boleh memandu secara sah berikutan satu undang-undang di Sweden yang berusia hampir 100 tahun.

Undang-undang itu mengatakan remaja berumur sekurang-kurangnya 15 tahun dibenarkan memandu asalkan kelajuan kenderaan dihadkan kepada 30km/j.

Dikenali sebagai “A-traktor”, kereta-kereta ini semakin popular dan ia membuatkan pihak berkuasa bimbang akan peningkatan kemalangan jalan raya.

“Saya mendapatnya setahun lepas, pada April, untuk hadiah hari jadi saya,” kata Evelina yang memandu BMW 5-Series berwarna biru gelap dan tinggal di pinggir bandar Stockholm.

Hadiah itu merupakan ganjaran istimewa dari pencapaian cemerlangnya di sekolah.

Situasi ini pastinya agak janggal bagi kita yang biasanya hanya boleh menunggang kapcai atau skuter pada umur sebegini. Tetapi remaja di Sweden sudah boleh memandu secara sah. Malah di kawasan-kawasan elit Stockholm, mereka sering dilihat memandu Porsche Cayenne.

“Saya selalu memandunya untuk ke sekolah atau bertemu dengan kawan-kawan,” kata Evelina.

Terdapat tanda amaran segi tiga di belakang menunjukkan kenderaan yang bergerak perlahan, ianya wajib untuk “A-traktor”.

Tempat duduk belakang juga mesti dikeluarkan supaya kenderaan ini hanya boleh memuatkan pemandu dan satu penumpang.

Sistem ini nampaknya sangat longgar, bertentangan dengan negara yang dikenali sebagai juara dalam keselamatan jalan raya. Malah, tali pinggang keledar tiga-poin juga dicipta oleh Sweden.

Mungkin remaja yang memandu berada di bawah pemantauan rapat ibu-bapa mereka, dan kadar kemalangan mereka cukup rendah. Bolehkah sistem sebegini dibuat di Malaysia untuk membenarkan remaja 15 tahun memandu?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved