fbpx

Nissan LEAF 2023 – RM168,888, jarak 311 km dengan satu cas penuh

New Nissan LEAF_Vivid Blue Body with Super Black Roof

Jualan Nissan LEAF di seluruh dunia telah melebihi angka 600,000 unit sejak ia diperkenalkan buat pertama kali pada 2010.

Kini, untuk tahun 2023, model itu diberikan facelift dan ia telah pun memasuki pasaran Malaysia dengan satu varian pada harga bermula dari RM168,888.

LEAF baharu ini menggunakan motor elektrik tunggal yang mampu menjana output sebanyak 110 kW (150 PS) dan 320 Nm, membolehkan ia memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 7.9 saat.

Dilengkapi dengan bateri litium-ion berkapasiti 40 kWh, ia menawarkan jarak pemanduan sejauh 311 km bagi setiap pengecasan penuh berdasarkan kitaran ujian NEDC.

Menurut Edaran Tan Chong Motor (ETCM) selaku pengedar rasmi Nissan di Malaysia, jarak itu lebih daripada mencukupi untuk kegunaan kebanyakan pemandu Malaysia di bandar dan pinggir bandar setiap hari.

Untuk pengecasan, pelanggan boleh menggunakan pengecas Type 2 (sebelum ini Type 1) untuk pengecasan AC mudah alih menerusi soket elektrik 3-pin yang mengambil masa kira-kira 7 jam.

Selain itu, LEAF juga didatangkan dengan penyambung CHAdeMo untuk pengecasan pantas DC dengan kadar cas maksima 50 kW. Kaedah ini mengambil masa kira-kira 60 minit untuk pengecasan dari 0 hingga 100 peratus.

Seperti sebelum ini, ia dilengkapi dengan teknologi e-Pedal membolehkan pemandu menggerakkan kereta, memecut, memperlahan dan memberhentikan kenderaan hanya dengan cara menambah atau mengurangkan tekanan ke atas pedal pecutan.

Turut disertakan adalah rangkaian teknologi Nissan Intelligent Mobility (NIM). Ia merangkumi ciri-ciri keselamatan seperti Intelligent Lane Intervention & Intelligent Lane Departure Warning, High Beam Assist, serta Intelligent Rear View Mirror.

Untuk pasaran Malaysia, LEAF didatangkan dengan jaminan selama tiga tahun atau 100,000 km, serta jaminan selama lapan tahun atau 160,000 km khusus untuk bateri litium-ion. Dengan selang servis berjadual 20,000 km, kos penyelenggaraan model ini adalah sekitar RM300 setahun.

Sebagai alternatif, EV ini juga boleh didapati menerusi Program Langganan LEAF yang tidak memerlukan sebarang bayaran pendahuluan. Pemilik hanya perlu membayar ansuran bulanan sebanyak RM1,800 untuk kontrak selama tiga tahun.

Bukan itu sahaja, ETCM turut menawarkan keahlian JomCharge selama 12 bulan secara percuma (bernilai RM600) serta filem penapis haba percuma bernilai RM2,200.

Pemilik LEAF juga boleh menggunakan model Nissan terpilih (X-Trail, Serena atau Navara) selama 23 hari setahun secara percuma dalam tempoh tiga tahun pertama pemilik. Ini bagi membolehkan pemilik melakukan perjalanan jarak jauh seperti pulang ke kampung dan sebagainya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved