fbpx

Proton jual 14,033 unit kenderaan pada Februari 2023, naik 52 peratus

Proton Persona

PROTON mengumumkan bahawa mereka berjaya mencatat jualan sebanyak 14,033 unit kenderaan pada Februari tahun ini bagi pasaran domestik dan import.

Menurut pengeluar kereta nasional itu, angka tersebut menunjukkan peningkatan sebanyak 52 peratus berbanding bulan yang sama tahun lalu dan 20.1 peratus lebih tinggi daripada bulan Januari 2023.

Dengan pencapaian ini, volum tahun sehingga kini (YTD) telah meningkat sebanyak 88 peratus kepada 25,714 unit.

Pegangan pasaran Proton untuk Februari dianggarkan mencapai 22.7 peratus, meletakkannya di tempat kedua dalam pasaran, dan mencatatkan peningkatan sebanyak 7.3 peratus berbanding Februari 2022.

Dalam satu kenyataan, syarikat itu berkata jualan kereta di Malaysia terus melonjak untuk bulan kedua berturut turut dengan anggaran jumlah keseluruhan volum industri (TIV) sebanyak 62,300 unit.

Ini kerana industri automotif berkejar untuk memenuhi tempahan semasa tempoh pengecualian cukai jualan sebelum tarikh akhir 31 Mac.

Persona muncul sebagai peneraju jualan bulan kedua berturut-turut bagi sedan segmen B dengan catatan sebanyak 2,313 unit. Ia menembusi sasaran 2,000 unit untuk bulan ketiga berturut-turut, kali pertama ia mencapai prestasi itu sejak melakukannya selama lima bulan berturut-turut dari Jun hingga Oktober 2020.

Sementara itu, X50 mencapai jualan sebanyak 3,247 unit, sekaligus mengekalkan statusnya sebagai peneraju pasaran SUV segmen B dan SUV paling popular secara keseluruhan.

Exora menikmati kebangkitan semula apabila jualan peneraju MPV segmen C itu telah meningkat sebanyak 216 peratus berbanding tempoh yang sama pada tahun 2022.

“Sama seperti pesaing kami, banyak volum didorong oleh pemenuhan tempahan yang dikecualikan cukai, tetapi nombor tempahan baharu kami kekal sihat, jadi kami berharap dapat meneruskan trajektori pertumbuhan jualan kami untuk sepanjang tahun ini,” kata Roslan Abdullah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Proton.

Menurut beliau lagi, Proton juga akan membuat beberapa pengumuman dalam beberapa bulan akan datang untuk membentuk hala tuju syarikat untuk tahun 2023 dan seterusnya.

“Ini merupakan tahun yang sibuk kerana kami mewujudkan kehadiran kami dalam segmen baharu, memasuki pasaran kenderaan tenaga baharu (NEV) dan melangkah ke depan dalam usaha EV kami apabila jualan pintar #1 bermula,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved