fbpx

Proton Exora 2023 dilancar: Logo baharu, DRL LED, penapis kabin N95, dari RM63k

proton exora 2023 01

PROTON Exora hari ini dilancarkan dengan kemaskini baharu, dan agak pelik ia diberi tahun model 2023 dan bukannya 2022. Apa pun, Exora masih sebuah MPV tujuh tempat duduk yang popular di negara ini walaupun sudah lebih 10 tahun berada di pasaran.

Jadi, apa yang baharu untuk Exora 2023 ini?

Pertamanya, ia mendapat logo baharu Proton di depan dan belakang, selain dilengkapi dengan lampu DRL LED, rim aloi 16-inci dengan warna dwi-tona, skirting sisi, dan spoiler belakang. Bumbung hitam dan kemasan belakang juga berwarna hitam menjadi pelengkap gaya Exora 2023.

Di bahagian dalam, kabinnya hadir dengan tempat duduk kulit, stereng pelbagai fungsi dengan balutan kulit, dan penapis kabin N95.

Terdapat juga sistem infotainmen dengan skrin sesentuh 7-inci serta fungsi arahan suara “Hi Proton”, selain sistem navigasi, penstriman muzik, ramalan cuaca, 4G, WiFi, dan Android Auto.

Tiada perubahan pada aspek mekanikal, Exora 2023 kekal dikuasakan oleh enjin 1.6-liter turbo dengan output 140hp dan 205Nm tork. Kuasa disalurkan ke roda depan melalui transmisi CVT.

Dari segi keselamatan pula, Proton Exora 2023 telah dilengkapi dengan dua beg udara SRS hadapan, Sistem Brek Anti-Kunci (ABS), Pengagihan Brek Elektronik (EBD), Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) dan Isyarat Berhenti Kecemasan (ESS).

Dua varian ditawarkan, iaitu:

Exora 1.6T Executive: RM62,800
Exora 1.6T Premium: RM69,800

Lima warna boleh dipilih – Snow White, Indiana Grey, Rosewood Maroon, Ruby Red dan Cocoa Grey.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved