fbpx

Ford Ranger generasi baharu oleh anda, untuk anda

ford ranger 03-01

FORD Ranger generasi baharu yang mendarat di Malaysia bulan lepas direka dan dijuruterakan hasil dari pandangan serta maklum balas pelanggan. Melalui kaji selidik pelanggan yang menyeluruh, ia telah membantu menjadikan trak pikap ini lebih baik.

Jadi, Ford Ranger generasi baharu ini boleh dikatakan “oleh anda, untuk anda”!

Pereka bentuk Ford telah memanfaatkan pandangan yang diperoleh itu dan menggabungkannya dengan formula trak pikap global. Hasilnya, Ford Ranger yang telah ikonik, sarat kepelbagaian dan boleh dipercayai untuk melakukan hampir apa sahaja.

Ketua Pereka Ranger, Max Tran dan pasukannya meluangkan banyak masa bersama pelanggan di seluruh dunia untuk memahami cara mereka menggunakan trak pikap masing-masing setiap hari.

Menurut Ford, lebih 5,000 wawancara dan 1,800 halaman nota kaji selidik dijadikan rujukan bagi pereka membangunkan trak pikap dengan ciri dan kemampuan yang diperlukan pelanggan.

“Memerhati cara pemilik menggunakan trak mereka, sama ada untuk tujuan kerja, keluarga atau riadah, telah mengilhamkan beberapa idea penting yang membawa kepada keputusan terhadap rekaan dan pembangunan trak berkenaan,” kata Tran.

“Satu contoh terbaik adalah kotak pemijak bersepadu. Dalam sesi klinik, kami dapati ramai pelanggan menghadapi masalah untuk mencapai barangan di ruang barangan belakang, dari bahagian sisi trak; ramai juga yang memijak tayar belakang atau bampar untuk berbuat demikian.”

“Jadi kami tampil dengan idea sebuah kotak pemijak, diletakkan di belakang roda belakang,” jelasnya.

Slogan Built Ford Tough untuk rupa luaran

Rekaan luaran Ranger generasi baharu ini dihasilkan mengikut dua prinsip penting: untuk membawanya ke masa hadapan dan menzahirkan slogan Built Ford Tough.

“Pelanggan mempunyai pandangan yang jelas tentang apa yang mereka suka dan bagaimana mereka menggunakan Ranger untuk urusan seharian,” jelas Tran lagi.

Rekaan kotak pemijak baru di bampar belakang sebagai contoh merupakan hasil langsung daripada maklum balas pengguna untuk mendapatkan capaian yang lebih baik ke ruang kargo.

Menurut Tran lagi, tidak kira sama ada anda mahu beralih ke alam semulajadi, seni bina, atau mencari ilham, segalanya tiada batasan. Terpulang kepada anda pelanggan untuk meneroka semahunya.

“Kami merujuk Ranger sebagai saudara kepada F-150. Ranger telah mempunyai pengikut yang kuat sejak 10 tahun lalu, dan kami meneruskan ciri rekaan menarik yang ada padanya untuk menghasilkan sebuah trak yang diterima di seluruh dunia, yang turut menganjakkan lagi kemampuan rekaan kami,” tambah Tran.

Imej tegap trak ini memang disengajakan kerana ingin memerlihatkan rupa luaran yang gagah dan kukuh.

Dari rekaan gril baru yang menonjol dengan lampu utama bentuk C, lampu nyalaan siang dan palang atas gril yang ketara hinggalah kepada lengkuk roda yang lebih jelas, garis bahu yang ketara dan logo Ranger yang lebih besar di belakang, Ranger generasi baharu ini nampak gagah walaupun semasa tidak bergerak.

Kabin canggih, premium dan mesra pengguna

Di dalam, Ranger generasi baharu ini diberikan rekaan kokpit bergaya, teknologi mesra pengguna dan kabin luas yang sarat dengan ciri.

Bahan lembut yang digunakan memperhaluskan lagi suasana dalaman, serta panel instrumen baharu yang memanfaatkan rekaan lebih lebar dan sekaligus menciptakan rasa yang lebih luas.

Selain itu, beberapa sentuhan rekaan luarannya turut dibawa ke dalam: perincian pada corong pendingin menggunakan rekaan sama seperti rekaan di gril depan, serta beberapa unsur permukaan luaran turut dibawa ke ruang kabin.

Di tengah papan pemuka, terdapat skrin sesentuh 10.1-inci atau 12-inci dengan rekaan menegak, sebuah ciri yang juga dibangunkan sebegitu hasil dari maklum balas pelanggan.

Rekaan pemegang pintu juga dipertimbangkan dari kaji selidik dengan pelanggan, dimana ia direka agar menjadi lanjutan dari papan pemuka. Ini menjadikan pemegang pintu ini nampak lebih selari dan memberikan capaian mudah kepada suis tingkap dan perehat tangan.

Untuk tempat duduk, ia telah direka semula dengan penampan baharu serta bahagian lembut untuk lebih bergaya dan selesa. Sementara itu bagi tempat duduk belakang, ia kini boleh dilipat dan mempunyai ruang simpanan tersembunyi di bawahnya.

Corong pendingin juga tersedia di belakang konsol tengah untuk penumpang di belakang. Ada juga ruang simpanan tambahan misalya di bahagian poket pintu di depan dan juga belakang.

“Dengan bantuan maklum balas yang berguna daripada pelanggan, kami menghasilkan Ranger yang kami yakin akan mengilhami pemiliknya untuk melakukan apa saja yang mereka inginkan, serta ciri baru yang ada itu membolehkan mereka terus meneroka,” ulas Pengarah, Pengurusan Barisan Produk, Trak Global, Gary Boes.

Sertai siri jelajah Ranger generasi terbaharu

Sime Darby Auto ConneXion (SDAC), pengedar tunggal kenderaan Ford di Malaysia, akan mempertontonkan Ranger generasi terbaharu ini di dua lokasi seperti berikut:

  • Vivacity Megamall, Kuching, Sarawak: 7-11 September
  • Suria Sabah Shopping Centre, Kota Kinabalu, Sabah: 5-9 Oktober

Acara pratonton ini adalah sebahagian daripada siri jelajah seluruh negara bagi Ranger generasi baharu ini di lima kawasan, termasuk Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru melibatkan tempoh lima hujung minggu.

Jangan ketinggalan untuk berkunjung ke acara pratonton akan datang ini dan dekati Ranger generasi baharu dalam siri jelajah berkenaan.

Daftar di laman Register ini untuk mendapatkan jemputan eksklusif ke lokasi berdekatan anda.

Untuk maklumat lanjut tentang Ranger generasi baharu, SDAC dan Ford, ikuti Ford Malaysia di FacebookInstagramTwitter dan YouTube channel atau layari www.sdacford.com.my.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved