fbpx

Volvo Buses lancar bas dua tingkat B11RLE 6×2 untuk pasaran Malaysia

IMG_3 (Official ribbon cutting ceremony and the Volvo B11RLE handover to Sani Express Sdn Bhd)

VOLVO Buses baru-baru ini melancarkan bas dua tingkat Volvo B11RLE 6X2 yang pertama kalinya dipasang secara tempatan (CKD) di Malaysia.

Menurut syarikat itu, model B11R yang hadir dengan ciri pintu masuk rendah itu menampilkan badan jenis ALPHA DD12 TQ.

Ia direka untuk menjadi ‘raja’ di jalanan dengan menawarkan keselamatan maksimum menerusi Sistem Bantuan Pemandu Termaju (ADAS).

Antara teknologi ADAS yang disertakan termasuklah Sistem Pemantauan Pemandu (DMS) yang berfungsi memberi amaran jika pemandu tertidur seketika atau terleka ketika memandu.

Bukan itu sahaja, ALPHA DD12 TQ mempunyai penampilan lebih lebar dan titik graviti rendah untuk memberi kestabilan lebih baik, terutama ketika memandu di atas lebuh raya.

Ini sekali gus dapat meningkatkan keyakinan pemandu, di samping menambah baik aspek keselesaan dan keselamatan di atas jalan raya.

Bagi membolehkan pelanggan merasai sendiri pengalaman memandu bas itu, Volvo Buses dan rakan pemasangan casis di Malaysia iaitu Truckquip Sdn. Bhd. (TQ) menganjurkan acara Ride and Drive bermula di pejabat Volvo Buses Malaysia di Shah Alam.

“Ini adalah peluang yang tidak wajar dilepaskan,” kata Naib Presiden Volvo Buses Asia Pacific, Mats Nilsson. “Malaysia ialah satu-satunya pasaran di Asia yang menawarkan Volvo B11RLE, ia dipasang dan dibina di Malaysia.”

Sementara itu, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook berkata pihaknya sangat teruja untuk melihat pengeluar seperti Volvo bekerjasama dengan rakan pembuat badan bas tempatan seperti Truckquip dalam menghasilkan produk-produk yang dibina khas demi memenuhi keperluan operasi di peringkat tempatan.

Bas dua tingkat Volvo B111RLE 6×2 yang baru dibina itu akan diserahkan kepada Sani Express Sdn Bhd (Sani). Syarikat itu telah membuat tempahan sebanyak 12 unit yang akan diserahkan sepanjang tahun ini dan bakal digunakan untuk perjalanan di antara Kota Bharu dan Kuala Lumpur.

Pengarah Urusan Kumpulan Sani, Wan Mohd Iskandar bin Dato Salleh yakin bahawa model Volvo B11RLE yang baru dibeli itu akan meningkatkan lagi rangkaian bas sedia ada miliknya ke tahap lebih tinggi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved