fbpx

Sistem kutipan tol tanpa henti bakal dilaksanakan – Timbalan Menteri Kerja Raya

Walau apa jua isu melibatkan penggunaan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), ia diharap dapat diselesaikan dengan bijak demi kepentingan pengguna. - Foto ihsan PLUS

DALAM usaha untuk menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di negara ini, kerajaan Malaysia akan melaksanakan sistem kutipan tol tanpa henti di dalam sistem lebuh raya negara.

Perkara ini disahkan menerusi ciapan akaun Twitter rasmi Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Abdul Rahman Mohamad semalam (7 Februari 2023).

“Teknologi ini mampu menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di plaza tol yang sering dihadapi oleh pengguna jalan raya contohnya di Tol Gombak dan Duke Highway (sesak akibat plaza tol). Terima kasih pihak Lebuhraya atas taklimat hari ini,” kata Abdul Rahman dalam ciapannya.

Menurut beliau lagi, pengenalan sistem baharu ini tidak akan melibatkan penambahan kos kepada pengguna mahupun kenaikan tol pada mana-mana lebuhraya, sambil menambah bahawa pihak KKR (Kementerian Kerja Raya) melalui LLM (Lembaga Lebuhraya Malaysia) juga telah membuat analisa penuh mengenai kaedah terbaik perlaksanaan ini.

“Kementerian Kerja Raya sentiasa mencari kaedah terbaik demi memberi keselesaaan kepada pengguna jalan raya dan dapat meneruskan perjalanan dengan selamat ke destinasi yang dituju,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved