fbpx

Jualan Proton naik 162 peratus pada Januari 2023

proton persona 2021 24

PROTON membuka tirai 2023 dengan langkah kanan selepas mencatat jualan sebanyak 11,681 unit bagi pasaran domestik dan eksport pada bulan Januari 2023. Ia merupakan permulaan terbaiknya sejak 2013.

Bukan itu sahaja, angka tersebut menunjukkan peningkatan sebanyak 162.3 peratus berbanding bulan Januari 2022 di mana prestasi jualan syarikat itu merudum akibat banjir yang turut menjejaskan rantaian bekalan.

Anggaran pegangan pasaran untuk Proton bagi Januari 2023 adalah 22.9 peratus, satu peningkatan lebih daripada 12 peratus dari tahun ke tahun dan pertambahan lebih 3 peratus daripada pegangan pasaran sebanyak 19.6 peratus untuk keseluruhan 2022.

Sementara itu, jumlah keseluruhan volum industri (TIV) untuk bulan Januari dianggarkan dianggarkan meningkat sebanyak 22.8 peratus kepada 51,000 unit.

Dengan bekalan cip kini lebih stabil, jumlah jualan Persona menyaksikan peningkatan semula dengan catatan sebanyak 2,039 unit, sekaligus membolehkan model itu kembali menduduki tempat pertama untuk jualan sedan segmen B.

X50 mengekalkan gelarannya sebagai SUV paling popular negara dengan jualan sebanyak 2,992 unit, manakala X70 pula memperolehi 993 unit jualan pada bulan lalu untuk menduduki tempat kedua dalam segmennya.

Berikut adalah angka jualan Januari 2023 bagi setiap model Proton:

“Memandang ke hadapan untuk baki 2023, walaupun sentimen pasaran menganggarkan TIV akan surut daripada rekod baru jumlah jualan pada tahun lepas, Proton optimistik akan berjaya mencapai penumbuhan untuk tahun ke lima berturut-turut,” kata Roslan Abdullah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Proton.

“Dengan fasiliti baru yang akan beroperasi di kilang Tanjung Malim, penambahan kepada rangkaian jualan, pelaburan infrastruktur mengecas EV dan penambahan model konvensional dan EV kepada barisan model Proton, kami yakin akan mampu mencapai keputusan yang positif pada akhir tahun,” tambahnya lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved