fbpx

Proton Commerce catat prestasi cemerlang pada 2022, beri 22,467 pinjaman kepada pembeli

Proton Commerce targets to be PROTON’s lead financier in 2023

2022 merupakan tahun yang berjaya bagi Proton serta anak syarikatnya dengan jualan keseluruhan sebanyak 141,432 unit untuk pasaran domestik dan eksport. Prestasi ini membolehkan syarikat itu mengekalkan tempat kedua dalam carta jualan automotif nasional.

Kejayaan ini seiring dengan pencapaian cabang pinjaman kewangan Proton iaitu Proton Commerce Sdn. Bhd. yang memanfaatkan pertumbuhan jualan dengan mencatatkan rekod baharu bagi pengeluaran pinjaman.

Ditubuhkan pada 27 Oktober 2003, Proton Commerce merupakan usaha sama antara Proton Edar dan CIMB yang bertujuan menyediakan pinjaman kewangan kepada pembeli Proton.

Untuk tahun 2022, syarikat itu mengeluarkan sebanyak 22,467 pinjaman, kira-kira 54 peratus lebih tinggi berbanding jumlah pinjaman yang dikeluarkan pada 2021 dan juga yang terbaik dalam sejarahnya.

Angka ini dicapai selepas lapan daripada 12 bulan mencatat lebih daripada 2,000 pinjaman dengan bulan September mencapai angka tertinggi sepanjang masa iaitu sebanyak 2,872.

Pada masa yang sama, perkembangan jumlah pengeluaran dicerminkan dengan peningkatan dalam kadar kelulusan pinjaman di mana bulan Mei dan Jun mencapai kadar kelulusan tertinggi sepanjang masa sebanyak 59 peratus.

Satu lagi pencapaian Proton Commerce pada tahun lalu adalah menjadi pembiaya utama bagi model Proton yang terlaris iaitu Saga. Bermula dari suku keempat 2021, syarikat itu telah menjadi peneraju untuk Saga selama lima suku berturut-turut dan pada November, 32 peratus daripada jumlah Saga dibayai olehnya.

Mooi Fi Phang, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Commerce berkata walaupun menghadapi permulaan yang sukar tahun lalu, pihaknya sempat memulihkan keadaan dan menebus semula peluang yang terlepas untuk muncul dengan rekod pengeluaran baharu.

“Untuk tahun 2023, kami menyasarkan untuk meningkatkan volum dan kadar kelulusan yang lebih tinggi lagi dengan mengambil kesempatan terhadap populariti berterusan model Proton serta pengenalan model baharu. Semoga ini akan mendorong kami untuk pembiaya Proton yang utama,” katanya.

Mooi Fi Phang, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Commerce

Untuk tahun ini juga, Proton Commerce telah mengumumkan manfaat baharu iaitu lanjutan kesahihan Letter of Undertaking (LOU) daripada 90 hari kepada 180 hari. Ini akan memudahkan pembeli model Proton yang terpaksa menunggu lama untuk varian pilihan mereka.

“Proton Commerce juga akan mengekalkan kadar faedah yang ditawarkan pada masa kelulusan dan kerana kami menawarkan pembiayaan kadar tetap, pelanggan kami tidak perlu bimbang tentang peningkatan bayaran bulanan,” tambah Mooi Fi Phang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved