fbpx

Perodua Axia 2023 sudah boleh mula ditempah, harga anggaran bermula RM38k

perodua axia teaser

PERODUA hari ini menyiarkan satu video teaser yang memperlihatkan model pertama mereka yang akan dilancarkan tahun ini iaitu Perodua Axia 2023. Apa yang menarik, ia kini sudah dibuka untuk tempahan, sekaligus menandakan pelancaran rasminya bakal tiba tidak lama lagi.

Video berdurasi 10 saat itu mendedahkan lampu hadapan Axia yang tampil dalam reka bentuk terkini yang lebih tajam. Bukan itu sahaja, ia juga dihiasi dengan lampu nyalaan siang LED yang bersambung dengan jalur krom pada gril.


Berdasarkan brosur yang kami terima, Axia baharu (diberi kod nama D74A) akan ditawarkan dalam empat varian iaitu G, X, SE dan AV. Kesemuanya dikuasakan oleh enjin 1.0-liter NA yang dipadankan dengan transmisi jenis D-CVT. Pilihan transmisi manual tidak kelihatan.

Kuasa dan tork tidak dinyatakan, namun menurut Perodua, gabungan itu memberikan kadar penggunaan bahan api 25.3 km/l bagi varian G dan X. Bagi varian SE dan AV, bacaan meningkat sehingga 27.4 km/l dengan adanya sistem Eco Idle. Kedua-dua varian ini juga dilengkapi dengan Power Mode.

Dari segi kelengkapan, varian G dan X mempunyai lampu jenis halogen, manakala dua varian lagi dilengkapi dengan lampu LED automatik dan lampu nyalaan siang LED. Cermin sisi pada semua varian adalah elektrik, namun pada SE dan AV, ia boleh dilipat secara automatik dan mempunyai lampu membelok LED.

Di dalam, varian SE dan AV didatangkan dengan kerusi separa bucket dan upholsteri separa-kulit dua tona, manakala yang selebihnya mendapat kerusi standard dan upholsteri fabrik.

Sebagai varian tertinggi, Axia AV didatangkan standard dengan paparan multi-info TFT berukuran 7.0 inci dan paparan audio 9.0 inci seperti yang terdapat pada Alza dan Ativa.

Untuk sistem keselamatan, Axia AV mendapat enam beg udara (pemandu, penumpang, sisi dan tirai) dan Perodua Smart Drive Assist. Ciri-ciri lain seperti ABS dengan EBD dan BA, Vehicle Stability Control, Hill-Start Assist dan Traction Control pula disertakan secara standard pada semua varian.

Axia 2023 boleh didapati dalam lima warna iaitu Ivory White, Glittering Silver, Lava Red, Granite Grey dan warna baharu Coral Blue.

Menurut paultan.org, harga dijangka bermula dari RM38,600 untuk varian G, RM40,000 untuk X, RM44,000 untuk SE dan RM49,500 untuk AV.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved