fbpx

Pertama dalam dunia, Perodua Axia akan jadi model pertama dilancar sebelum Agya dan Ayla

perodua axia 2023 – theophilus chin 01 wm

MINGGU lepas, kami laporkan mengenai spesifikasi Perodua Axia yang bocor, mendedahkan empat varian untuk model kompak itu akan diperkenalkan. Kesemuanya akan menggunakan kotak gear automatik (D-CVT), bermakna tiada lagi model manual untuk Axia 2023.

Dalam perkembangan terbaharu, Axia dilaporkan bakal menjadi model pertama dari trio Axia-Ayla-Agya untuk dilancarkan. Menurut rakan media kami di Paultan.org yang memetik Autonetmagz, Ayla akan diperkenalkan sebelum Indonesia International Motor Show (IIMS) pada pertengahan Februari.

Sumber lain pula memberitahu Autonetmagz bahawa Agya akan tiba pada Mac. Tetapi Axia akan menjadi model pertama dilancar, iaitu sebelum IIMS 2023.

Model kompak ini dibina pada pelantar Daihatsu New Global Architecture (DNGA), iaitu platform sama yang menjadi ‘tulang’ kepada Perodua Ativa (kembar kepada Rocky dan Raize).

Berbalik kepada spesifikasi, menurut maklumat yang bocor itu, Perodua Axia D74A akan hadir dengan varian G, X, SE dan AV, dan kesemuanya dipacu oleh enjin 1.0-liter. Tiada enjin turbo seperti yang diura-urakan sebelum ini.

Sumber gambar: Youtube Theophilus Chin

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved