fbpx

Perodua Axia 2023 lebih mahal? Ini sebabnya

perodua axia 2023 booking

AWAL pagi tadi, Perodua telah mengumumkan bahawa tempahan Perodua Axia 2023 telah pun dibuka. Hatchback segmen-A dengan nama kod D74A itu akan ditawarkan dalam empat varian dengan harga antara RM38,600 untuk varian G, hingga RM49,500 untuk AV.

Jadi apabila kami membuat posting di Facebook, rata-rata komen anda berkata Perodua Axia baharu ini semakin mahal, tidak lagi begitu mampu milik. Ada yang kata Axia sudah jadi mampu tengok sahaja.

Axia generasi semasa mempunyai enam varian, berharga dari RM24,090 untuk 1.0 E, tetapi ini untuk spesifikasi sekolah memandu. Varian G berharga RM33,490, manakala varian tertinggi AV berharga RM43,190.

Sebenarnya, kenapa Axia 2023 semakin mahal? Enjin masih sama 1.0-liter 1KR-VE 3-silinder. Adakah Perodua sengaja menaikkan harga, atau ada sebab lain?

Menurut Presiden dan CEO Perodua, Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad, kenaikan harga itu adalah disebabkan saiz kereta yang lebih besar dan kelengkapan ciri lebih maju berbanding model sebelumnya.

“Saiz Axia baharu adalah lebih besar dari kereta sekarang. Ciri-cirinya juga berbeza. Sebelum ini, Axia tidak mempunyai ASA (Advanced Safety Assist),” kata Dato’ Sri Zainal.

“Axia baharu ini akan dilengkapi sehingga enam beg udara, termasuk beg udara sisi. Keselamatan sangat penting. Kami mahu pastikan sepanjang kami mengorak langkah, kami masukkan semua ciri keselamatan dalam kereta kami,” tambahnya.

Menurut Dato’ Sri Zainal lagi, pertambahan harga bukanlah disebabkan inflasi atau kos bahan mentah, tetapi kerana ciri tambahan yang diberikan.

Perodua Axia 2023 juga merupakan kereta yang lebih canggih dan sofistikated. Ia dibina pada pelantar DNGA (Daihatsu New Global Architecture), mempunyai kotak gear D-CVT baharu (tiada lagi manual dan automatic 4-kelajuan), mendapat lampu LED, dan paparan instrumen digital 7-inci.

Harus diketahui, penggunaan kotak gear D-CVT baharu memberikan lebih penjimatan iaitu sehingga 27.4km/L untuk varian yang hadir dengan Eco Idle. Selain itu, terdapat juga paparan infotainmen 9-inci, selain saiz lebih besar dan kelengkapan ASA seperti disebut tadi.

Jadi, inilah sebab mengapa Axia 2023 lebih mahal dari model sebelumnya. Apa pendapat anda mengenai spesifikasi Axia kali ini?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved