fbpx

Polis minta orang ramai jangan sebar info sekatan jalan raya di Waze

210531-sjr-tips.jpg

TINDAKAN segelintir pengguna jalan raya yang berkongsi maklumat sekatan jalan raya atau kehadiran polis di aplikasi Waze menjejaskan tindakan penguatkuasaan pihak berkuasa terhadap pemandu ingkar.

Menurut Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Azmi Abu Kassim, tindakan berkongsi maklumat itu menyebabkan polis tidak dapat mengambil tindakan ke atas pemandu yang ingkar, terutamanya mereka yang memandu di bawah pengaruh alkohol dan kesalahan trafik lain.

“Orang ramai berpendapat dengan memaparkan keberadaan pihak polis, pemandu akan lebih cenderung untuk memandu dalam keadaan berhati-hati dan sentiasa mematuhi peraturan yang ditetapkan.

“Hakikatnya, ia menghalang penguatkuasaan terhadap pemandu yang ingkar, terutamanya mereka yang memandu di bawah pengaruh alkohol dan kesalahan trafik lain,” katanya.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan terus meningkatkan pemantauan dan penguatkuasaan undang-undang jalan raya

Katanya lagi, sebilangan masyarakat memberi reaksi negatif terhadap nasihat polis Kuala Lumpur, yang meminta orang ramai tidak berkongsi maklumat sekatan jalan raya atau kehadiran polis, di aplikasi Waze.

Azmi berkata, pengguna jalan raya harus sedar bahaya yang akan dihadapi disebabkan oleh kecuaian pemandu, termasuk yang memandu dalam keadaan mabuk, melanggar lampu isyarat dan memandu melawan arus.

“Bagi individu yang tidak pernah terkesan dengan musibah diakibatkan oleh kecuaian dan kelalaian pesalah trafik ini, mereka tidak akan dapat merasakan keperitan dan kesengsaraan yang ditanggung oleh keluarga mangsa.

“Oleh itu, besarlah harapan saya supaya orang ramai terutamanya pengguna jalan raya memberi kerjasama kepada pihak polis daripada cuba membantu mereka yang melakukan kesalahan jalan raya ini,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved