fbpx

Mitsubishi Motors Malaysia catat peningkatan jualan 36.3% pada 2022

MMM sold a record high of 24,017 vehicles from January to December 2022 which is a 37.3% increase as compared to the same period in 2021.

PRESTASI jualan keseluruhan Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) terus menyaksikan pertumbuhan apabila syarikat itu merekodkan jualan tertinggi sebanyak 24,017 unit dari Januari hingga Disember 2022.

Menurut MMM, angka tersebut 37.3 peratus lebih tinggi berbanding tempoh yang sama tahun lalu. Secara keseluruhan, syarikat itu menduduki tangga ketiga jualan jenama automotif bukan nasional dengan bahagian pasaran sebanyak 3.3 peratus.

MMM dalam satu kenyataan berkata prestasi memberangsangkan itu disumbangkan oleh Mitsubishi Xpander yang mencatatkan pretasi terbaiknya dengan 14,316 unit terjual sepanjang tahun lalu, naik 93.5 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Salah sebuah keluaran Mitsubishi yang terbaharu iaitu model Xpander. - Foto ihsan Mitsubishi

Dengan prestasi tersebut, crossover tujuh tempat duduk itu juga menyumbang 59.6 peratus daripada jumlah jualan keseluruhan MMM.

Bagi Triton pula, jualan trak pikap itu meningkat sebanyak 4.6 peratus kepada 9,697 unit, sekaligus menyumbang 40.4 peratus daripada jumlah jualan keseluruhan syarikat itu. Ini membolehkan Triton menduduki tangga kedua dalam segmen trak pikap walaupun berdepan cabaran sengit daripada jenama-jenama lain.

Ketua Pegawai Eksekutif MMM, Shinya Ikeda berkata pihaknya berbangga dan berterima kasih kepada semua pelanggan Mitsubishi atas sokongan yang tidak berbelah bagi.

Triton Rally Car

“Salah satu pencapaian penting kami tahun ini adalah trak pikap Triton yang mencapai jualan ke-100,000 di Malaysia sejak penubuhan MMM pada 2005.

“Dari segi produk, akhir tahun lalu pasukan Mitsubishi RALLIART Triton muncul pemenang keseluruhan walaupun menjadi peserta kali pertama Asia Cross Country Rally (AXCR) pada November. Triton Rally Car dibina berasaskan model produksi dengan hanya beberapa modifikasi ke atas berat dan keselamatan untuk pertandingan itu,” tambah beliau.

Ikeda turut merakamkan ucapan terima kasih kepada rakan niaga MMM atas sokongan mereka. Tahun lalu, 91 peratus wakil pengedar Mitsubishi menaik taraf outlet masing-masing dengan indetiti viusal (VI) baharu untuk pengalaman pemilikan yang lebih baik.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved