fbpx

Perodua jual 250,795 unit kereta dari Januari ke November, lepasi sasaran 247,800 unit

Perodua Bezza

BULAN lalu menyaksikan prestasi pengeluaran, jualan bulanan dan tahunan Perodua mencapai paras tertinggi apabila syarikat kereta kompak nasional itu bergerak pantas dalam memenuhi setiap permintaan.

Dari segi jualan, Perodua menjual 250,795 unit antara Januari dan November tahun ini, melepasi sasaran tahunan keseluruhannya sebanyak 247,800 unit yang diumumkan pada awal tahun. Ia juga merupakan angka jualan tertinggi bagi syarikat tersebut.

Jualan bulanan juga mencatatkan rekod baharu dengan 28,592 unit pada November 2022, naik 40.9 peratus berbanding 20,299 unit yang dijual pada November 2021. Bezza muncul sebagai model terlaris bulan lalu dengan 8,089 unit, diikuti Myvi dengan 6,624 unit dan Axia dengan 5,812 unit.

Bagi perbandingan tahun ke tahun, jualan Perodua meningkat sebanyak 50 peratus kepada 250,795 daripada 167,250 unit yang dijual dalam tempoh yang sama tahun lepas. Lonjakan ini disebabkan oleh penutupan Covid-19 yang dilaksanakan oleh kerajaan antara Jun dan pertengahan Ogos tahun 2021.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad berkata pencapaian jualan November adalah seiring dengan pencapaian pengeluaran Perodua setakat tahun ini iaitu 258,960 unit. Malah Perodua juga berjaya merekodkan pengeluaran bulanan tertinggi sejak penubuhannya iaitu 29,149 unit.

“Pencapaian ini memberi makna pada semua peringkat; yang pertama ia menunjukkan keupayaan kami dalam memaksimumkan sumber semasa, baik di Perodua mahupun para pembekal di dalam ekosistem kami.

“Yang kedua ialah melalui pencapaian ini, kami kini menyedari bahawa kami boleh meningkatkan lagi operasi – dalam jualan dan pengeluaran kami tanpa perlu melabur untuk kilang baharu atau mendapatkan kawasan tanah yang luas bagi operasi pembuatan kami,” kata Dato’ Sri Zainal.

Tambah beliau lagi, Perodua akan terus melabur dalam menaik taraf operasinya sebagai satu kumpulan dengan memberi penekanan kepada pembangunan ilmu pengetahuan dan kemahiran kakitangan.

“Kami juga akan bekerjasama secara rapat dengan para pembekal dan pengedar kami untuk memastikan operasi mereka mampu memenuhi permintaan dan cabaran-cabaran yang mendatang,” tambah beliau.

Mengenai penetapan semula sasaran baharu tahun ini, Dato’ Sri Zainal sebaliknya berkata syarikat kereta kompak nasional itu akan mengumumkan jumlah sebenar tahunan keseluruhan pada Januari nanti.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved