fbpx

Toyota sasar kemenangan di Sepang 1000KM hujung minggu ini

S1K-KV1_MAIN – Copy

SELEPAS membuat kemunculan sulungnya pada Sepang 1000KM edisi 2020, Toyota kini menetapkan sasarannya untuk memenangi perlumbaan ketahanan berprestij itu menerusi model Vios.

Untuk tahun ini, Sepang 1000KM akan berlangsung selama lebih sembilan jam di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) dari 17 hingga 20 November 2022.

UMW Toyota Motor dan Gazoo Racing Malaysia akan berentap dalam kelas MTC dan SP2. Dua pelumba akan menggalas cabaran dalam kelas MTC untuk merebut gelaran juara keseluruhan, manakala 15 pelumba dari kelas SP2 akan bersaing dalam Gazoo Racing Vios Enduro Cup yang terbuka untuk semua generasi model yang bertanding dalam Vios Challenge dan siri Vios Sprint Cup.

Saingan tahun lalu menyaksikan Toyota menamatkan perlumbaan di tempat ketiga dan keempat dalam kelas MTC. Hayden Haikal dan Timothy Yeo berjaya melepasi garisan penamat di kedudukan pertama dan tiga pusingan di hadapan pesaing terdekat mereka namun malangnya pasangan tersebut dikenakan penalti yang menyebabkan mereka jatuh ke kedudukan keempat keseluruhan dan ketiga dalam kelas MTC.

Sementara itu, gandingan kedua Toyota iaitu Boy Wong dan Dannies Ng yang memandu Vios berjaya menamatkan saingan di tempat keempat dalam kelas MTC dan keenam keseluruhan. Tiga buah Toyota juga berjaya menduduki lima kedudukan teratas daripada 39 penyertaan.

Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran K. berkata Gazoo Racing Vios Enduro Cup bakal menjadi acara penutup kepada musim perlumbaan yang sangat berjaya buat Toyota.

Perlumbaan itu menawarkan hadiah wang tunai berjumlah RM30,000 dengan juara keseluruhan akan membawa pulang RM10,000. Naib juara akan mendapat RM8,000, manakala pemenang tempat ketiga, keempat dan kelima masing-masing akan membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM6,000, RM4,000 dan RM2,000.

Slot penyertaan Gazoo Racing Vios Enduro Cup adalah terhad. Untuk pendaftaran, pasukan dan pelumba yang berminat boleh menghubungi wakil Pengurusan Perlumbaan UMW Toyota Motor, Janet di talian 016-367 3300.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved