fbpx

TNB dan Gamuda buka stesen EV berkuasa solar pertama di Malaysia

stesen gamuda tnb

TENAGA Nasional Berhad (TNB) dan Gamuda Land telah bekerjasama bagi membina dua stesen Electron untuk pengecasan kenderaan EV.

MoU yang ditandatangani oleh kedua-dua syarikat itu akan melibatkan stesen Electron di projek-projek pembangunan hartanah Gamuda Land iaitu di Gamuda Cove dan Gamuda Garden.

Stesen-stesen ini akan mula didapati pada 2025 dan dikatakan bakal membantu dalam pembangunan ekosistem kenderaan EV di negara ini.

Menggunakan kuasa dari panel solar di bumbung, stesen-stesen ini juga dijangka mengurangkan penggunaan tenaga dari grid elektrik dan menyumbang ke arah lebih mesra alam.

Stesen-stesen pengecaj ini akan boleh digunakan untuk semua kenderaan berelektrifikasi dari hibrid, plug-in hibrid, dan EV penuh, dengan dua jenis format pengecaj iaitu AC dan DC.

Sama seperti stesen petrol biasa, Electron Station ini akan menempatkan perkhidmatan sampingan seperti kedai makanan dan minuman serta kedai serbaneka untuk mereka yang sedang menanti kenderaan mereka

Datuk Ir. Megat Jalaluddin Megat Hassan, Ketua Pegawai Runcit TNB berkata, “Menyokong pertambahan kenderaan EV sentiasa menjadi sebahagian dari cabang TNB.”

“Kesemua inisiatif ini akan memerlukan pelaburan besar dan tiada pihak yang perlu memikul tanggungjawab ini berseorangan.

“Oleh itu, kerjasama seperti TNB dan Gamuda Land ini sangat bertepatan dengan visi kerajaan,” katanya.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved