fbpx

Wakil Malaysia di kilang KAI, TUDM bakal peroleh FA-50?

kai fa-50 – malaysia military review
Gamabr oleh: Malaysia Military Review

Baru-baru ini beberapa laman pertahanan negara menyiarkan gambar wakil delegasi Malaysia yang dikatakan berada di kilang KAI (Korean Aerospace Industries) di Korea Selatan.

KAI FA-50 Block 20

Ini disusuli dengan dakwaan TUDM (Tentera Udara Diraja Malaysia) akan memperolehi pesawat FA-50 buatan firma KAI itu sebagai Fighter-In Trainer-Light Combat Aircraft (FLIT-LCA).

TUDM pada Jun 2021 telah membuka tender FLIT-LCA berkenaan iaitu pesawat pejuang ringan bagi menggantikan barisan BAE Hawk 108, Hawk 208 dan Aermacchi MB-339CM yang semakin berusia.

Gamabr oleh: Malaysia Military Review

Awal bulan lalu, The Korean Economic Daily Global melaporkan bahawa wakil dari Malaysia akan melawat kilang KAI “untuk perjanjian pesawat pejuang”.

Laporan itu walaubagaimanapun menulis bahawa wakil kerajaan Malaysia akan membuat penilaian fizikal pesawat FA-50 di fasiliti KAI pada November.

Menurut laporan itu lagi, Malaysia hanya akan membuat penilaian sahaja untuk FA-50, dimana Poland pada September telah menandatangani perjanjian mengimport pesawat itu.

KAI pula menafikan laporan itu, dengan berkata bahawa “belum ada sebarang keputusan akhir”, memandangkan firma itu masih dalam perbincangan dengan kerajaan.

Sekiranya perjanjian dimeterai dengan KAI, Malaysia dijangka membuat perolehan 36 unit FA-50 Block 20, iaitu model terkini pesawat pejuang ringan itu.

Ia akan dilengkapi dengan radar AESA (Active Electronically Scanned Array) yang mampu mengesan musuh sejauh 150km sambil mengesan beberapa sasaran.

Setakat ini, belum ada sebarang kenyataan dari pihak TUDM atau Kementerian Pertahanan, tetapi apa pendapat anda? Adakah FA-50 satu pilihan yang tepat sebagai FLIT-LCA?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved