fbpx

SuperNice Express terima 2 koc Scania dengan ADAS

SuperNice Express koc Scania ADAS 01

SuperNice Express (SuperNice), jenama di bawah Kumpulan Unimax baru-baru ini menerima koc Scania yang dilengkapi dengant Advanced Driver Assistance System (ADAS).

Roy Chew, Pengerusi Kumpulan Unimax menerima kunci kepada dua unit koc Scania K360IB4x2 dengan ADAS daripada Heba El Tarifi, Pengarah Urusan, Scania Asia Tenggara.

Majlis menandatangani MoU turut diadakan untuk tempahan 10 unit lagi, terdiri daripada enam koc dua dek dan empat koc satu dek dengan ADAS.

Majlis penyerahan disaksikan oleh Profesor Dr Wong Shaw Voon, Pengerusi Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Robert Lejon, Timbalan Ketua Misi, Kedutaan Sweden, Joshua Tan, Pengarah Urusan Kumpulan Unimax, K.C. Voo, Pengurus Perniagaan Negara Shell Commercial Fuels dan Loo Kian Keong, Pengarah Terus Maju Service Sdn Bhd.

Heba El Tarifi, Pengarah Urusan, Scania Asia Tenggara

“Ciri-ciri ADAS akan memberikan yang terbaik daripada koc Scania dari segi keselamatan dan keselesaan untuk penumpang dan pemandu, di samping faedah kecekapan bahan api yang sudah terkenal untuk operasi bas ekspres dan pengurangan pelepasan CO2. Oleh itu, keuntungan akan dicapai untuk perniagaan saya,” kata Roy Chew.

Ciri-ciri Keselamatan ADAS standard termasuk Electronic Braking System (EBS), Anti-Lock Braking System (ABS) dan Retarder. Turut disertakan adalah ciri-ciri seperti Electronic Stability Programme (ESP), Lane Departure Warning (LDW) dan Advanced Emergency Braking (AEB) baharu.

AEB merupakan sistem yang menggunakan kamera dan radar untuk mengelakkan perlanggaran dengan kenderaan di hadapan melalui brek automatik. Ciri  berteknologi maju ini adalah yang pertama digunakan dalam koc di Malaysia dan akan mengangkat SuperNice ke platform keselamatan tertinggi.

“Scania dengan teknologi ADAS adalah salah satu daripada banyak aspek memerlukan industri pengangkutan terus bergerak ke hadapan untuk mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya di Malaysia. Saya percaya pendirian SuperNice ini akan menggalakkan pengusaha bas ekspres lain untuk turut bersama dalam usaha ini,” kata Profesor Dr Wong.

Koc Scania ini juga termasuk kontrak pembaikan dan penyelenggaraan bagi memastikan bahawa masa beroperasi maksimum tercapai dan ADAS diselenggara oleh Scania untuk memastikan standard keselamatan tertinggi secara konsisten.

Sementara itu, perjanjian sewa beli Scania daripada Scania Credit Malaysia menyokong SuperNice dengan kos yang boleh diramal sepanjang keseluruhan kitaran hayat koc. Fleet Management System Control 10 pula membantu SuperNice mengurangkan penggunaan bahan api dan pelepasan CO 2 melalui analisis data.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved