fbpx

SPRM tahan 11 individu disyaki terlibat sindiket diskaun saman trafik

sprmmalaysia sindiket diskaun saman trafik
Sumber gambar: Twitter @SPRMMalaysia

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan 11 individu termasuk pegawai polis dan penjawat awam kerana disyaki terbabit dalam sindiket diskaun saman trafik melibatkan transaksi bernilai lebih RM5 juta sejak 2016.

Mereka yang ditahan ialah empat anggota polis, enam penjawat awam dan seorang orang awam, masing-masing berusia antara 40 hingga 50 tahun.

Menurut sumber SPRM, modus operandi sindiket itu adalah mencari individu yang ingin menjelaskan saman mereka dengan jumlah yang lebih rendah berbanding nilai saman.

“Selepas menerima wang, sebahagian daripada bayaran akan dimasukkan ke hasil kerajaan manakala selebihnya akan dikongsi dengan beberapa suspek yang bertugas di Polis Diraja Malaysia (PDRM).

“Suspek kemudiannya akan memadamkan nama individu tersebut daripada sistem PDRM,” kata sumber itu.

Sumber gambar: BERNAMA

Difahamkan bahawa SPRM telah membekukan sebanyak 60 akaun bank suspek dengan deposit berjumlah kira-kira RM184,000.

Susulan penahanan itu, sembilan daripada suspek direman tiga hari mulai 5 Oktober lalu bagi membantu siasatan manakala dua lagi dibebaskan dengan jaminan SPRM selepas keterangan mereka diambil.

Pengarah Kanan Bahagian Siasatan SPRM Datuk Seri Hishamuddin Hashim mengesahkan penahanan itu. Beliau berkata kes disiasat mengikut Seksyen 16 Akta SPRM 2009.

“SPRM tidak menolak kemungkinan lebih ramai pegawai dan anggota polis serta orang awam akan dipanggil bagi membantu siasatan,” tambah beliau.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved