fbpx

Ford Ranger Raptor 2022 dilancar – 3.0 V6 twin-turbo dengan 397hp, 583Nm!

ford ranger raptor official 2022 01

SETELAH pengenalan Ford Ranger generasi baharu beberapa bulan lepas, hari ini Sime Darby Auto ConneXion (SDAC) melancarkan pula Ranger Raptor. Trak pikap berprestasi tinggi ini juga dipamerkan semasa pelancaran Ranger tempoh hari.

Sebelum ini kita berteka-teki sama ada Ranger Raptor pasaran Malaysia akan mendapat enjin 2.0-liter 4-silinder bi-turbo atau 3.0-liter V6 twin-turbo, dan bersyukurlah, kita mendapat enjin V6!

Enjin ini menjana 397hp pada 5,650rpm dan 583Nm tork pada 3,500rpm, menyalurkan kuasanya ke semua roda melalui kotak gear automatik 10-kelajuan dengan Electronic Shift-On-The-Fly (ESOF).

Sistem pacuan semua-roda padanya dilengkapi dengan transfer case kawalan elektronik dan kedua-dua gandar depan serta belakang juga mendapat pengunci differential.

Terdapat tujuh mod pemanduan iaitu Normal, Sport, Slippery, Rock Crawl, Sand, Mud/Ruts dan juga Baja. Penggunaan injap aktif pada sistem ekzos pula membolehkan pemandu memilih daripada empat profil bunyi iaitu Quite, Normal, Sport dan Baja.

Sistem suspensi Ranger Raptor juga telah dipertingkatkan dengan peredam adaptif FOX Live Valve 2.5 inci yang menggunakan minyak Teflon bagi mengurangkan geseran sebanyak 50 peratus berbanding sebelum ini.

Dari segi rupa, Ranger Raptor mendapat beberapa ciri yang menjadikannya lebih menyerlah berbanding versi biasa. Antaranya adalah imej lampu depan LED lebar, tulisan “FORD” pada gril, rim aloi 17-inci dibaluti tayar BFGoodrich All Terrain KO2, rongga-rongga udara, scuff plate, dan pemijak sisi aluminium.

Ciri utama di bahagian dalam termasuklah warna Ebony dengan Code Orange, tempat duduk kulit rekaan jet pejuang, paparan instrumen 12.4-inci, dan sistem infotainmen Ford SYNC 4A dengan sambungan Apple Carplay dan Android Auto.

Ford Ranger Raptor baharu boleh menjadi milik anda dengan harga RM259,888. Pilihan warna adalah seperti berikut: Code Orange, Absolute Black, Arctic White, Conquer Grey, dan Lightning Blue.

Ranger Raptor generasi baharu ini datang dengan jaminan pengeluar lima-tahun, atau 160,000 km, yang mana dulu.

Pelanggan juga boleh memilih untuk melanjutkan tempoh jaminan dengan penawaran perlindungan melalui PremiumCare.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved