fbpx

Sime Darby Motors Malaysia dilantik jadi pengedar kenderaan elektrik BYD

BYD Atto 3
BYD Atto 3

SIME Darby Motors (SDM) Malaysia bahawa mereka telah menandatangani perjanjian pengedaran dengan pengeluar kenderaan tenaga baharu terkemuka, BYD. Kerjasama ini menyaksikan kemasukan kenderaan elektrik penumpang berjenama BYD ke pasaran Malaysia.

Majlis tandatangan perjanjian pengedaran dihadiri oleh Jeffrey Gan, Pengarah Urusan Peruncitan dan Pengedaran Sime Darby Motors Malaysia dan Eagle Zhao, Pengarah Urusan BYD Malaysia Sdn Bhd dan PT. BYD Motor Indonesia.

Ia turut disaksikan oleh Andrew Basham, Pengarah Urusan Sime Darby Motors dan Liu Xueliang, Pengurus Besar Divisyen Jualan Auto BYD Asia Pasifik.

“Selaras dengan komitmen kami untuk menggalakkan penggunaan EV di kalangan rakyat Malaysia, kami mengalu-alukan kedatangan BYD ke barisan jenama-jenama berkelas dunia kami. Kerjasama ini akan membawa kepakaran BYD ke pasaran Malaysia menerusi rangkaian model EV yang meluas dan merupakan salah satu langkah yang diambil oleh Sime Darby Motors untuk menjadi peneraju dalam segmen EV,” kata Andrew Basham.

Liu Xueliang berkata, “Malaysia adalah pasaran utama untuk pengembangan kami kerana ada peluang yang luas untuk ekosistem EV untuk terus berkembang. Dengan rekod yang terbukti dalam sektor automotif di rantau Asia Pasifik, kami berharap kerjasama dengan Sime Darby Motors dapat memenuhi permintaan EV yang semakin meningkat di Malaysia.”

Menerusi kerjasama ini, SDM akan bertindak sebagai pengedar dua model keluaran BYD iaitu Atto 3 dan e6. Dibina di atas e-Platform 3.0, Atto 3 merupakan sebuah crossover elektrik yang menawarkan jarak pemanduan sehingga 420 km mengikut kitaran WLTP.

BYD e6

Ia juga menyokong fungsi pengecasan pantas sehingga 88 kW, yang boleh mengecas kapasiti bateri dari 30 hingga 80 peratus dalam hanya 29 minit.

Sementara itu, e6 pula merupakan sebuah MPV elektrik yang boleh dipandu sejauh 522 km dengan satu cas penuh. Model ini dilengkapi dengan bateri berkapasiti 82 kWh yang mengambil masa kira-kira 1 jam 30 minit untuk mencapai pengecasan penuh.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved