fbpx

60 peratus jalan Persekutuan rosak, RM3 bilion diperlukan untuk kerja pembaikan

Keadaan jalan rosak juga berlaku di mana-mana negara termasuk Malaysia. - Foto ihsan Malay Mail
Gambar oleh: Malay Mail

MENTERI Kanan Kerja raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata peruntukan sebanyak RM3 bilion diperlukan untuk membaiki kira-kira 60 peratus jalan Persekutuan di negara ini yang sudah rosak atau luput tempoh hayatnya.

Memandangkan peruntukan yang tinggi diperlukan, beliau berkata pihaknya sedang mengadakan rundingan dengan syarikat konsesi selain mendapatkan maklum balas dari semua kementerian mengenai hala tuju pembinaan dan pembaikan semula jalan yang sudah luput tempoh hayat itu.

“Sebab itu, kita nak bekerjasama dengan beberapa pihak dan pendekatan kita adalah pelbagai namun yang penting kita kena bina baharu (jalan) supaya keselesaan serta keselamatan jalan itu terjamin kepada pengguna,” katanya kepada pemberita pada Khamis.

Menteri Kanan Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof. - Foto ihsan Malay Mail
Menteri Kanan Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof. – Foto ihsan Malay Mail

Tambah Datuk Seri Fadillah lagi, sejumlah RM130 juta peruntukan tambahan telah diluluskan Kementerian Kewangan pada 13 September lalu bagi kerja-kerja penyenggaraan berkala di jalan Persekutan seluruh negara.

Beliau berkata, semua peruntukan telah selesai ditawarkan kepada kontraktor di negeri semenanjung melalui 180 kerja bernilai RM113 juta dan RM17 juta lagi disalurkan kepada kontraktor di Sabah, Sarawak dan Labuan melalui 17 kerja.

“Kesemua kerja-kerja ini dianggarkan dapat disiapkan dalam tempoh sebulan setengah atau pada November depan,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved