fbpx

Helikopter terhempas: juruterbang disahkan maut

mohd yusri hassan basri
Mohd Yusri Hassan Basri - Gambar BERNAMA

JURUTERBANG helikopter yang dilaporkan hilang di Bidor selepas terputus hubungan Pusat Kawalan Trafik Udara Kuala Lumpur (KLATCC) disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian oleh Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Yusri Hassan Basri.

Mangsa dikenali sebagai Kapten Zee Khin Richard Chan, berusia 58 tahun dan merupakan warga negara Hong Kong. Mangsa ditemui oleh pasukan mencari dan menyelamat kira-kira pukul 9.30 pagi di Hutan Simpan Chikus.

Gambar BERNAMA

Menurut Bernama, mayat dibawa ke Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh untuk bedah siasat selepas diterbangkan dari lokasi kejadian menggunakan sebuah helikopter.

Awal hari ini, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong berkata bahawa juruterbang tersebut ditemui selamat di lokasi nahas sekitar Bidor, pada jam 8.20 pagi.

Dalam satu hantaran di laman Facebook rasminya, Ka Siong berkata pasukan penyelamat sedang berusaha untuk membawa juruterbang tersebut ke Hospital Ipoh untuk menerima rawatan.

Sumber gambar: Media sosial

Semalam Wee dilaporkan berkata pesawat jenis Eurocopter milik persendirian itu terputus hubungan dengan KLATCC pada 12.16 tengah hari sebelum ia dilaporkan hilang oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

Lokasi terakhir pesawat itu yang diketahui ialah kawasan hutan berhampiran Bidor.

Ia berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, Selangor pada 11.37 pagi semalam dan sepatutnya mendarat di Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah, Ipoh, Perak pada 12.37 tengah hari.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved