fbpx

Ford Ranger 2022 lebih kuasa dan kemampuan untuk semua kegunaan

ford ranger ad6 11

“SAMA ada penjimatan minyak atau keselesaan yang menjadi keutamaan pelanggan, sistem janaan kuasa pada Ford Ranger generasi baharu akan memberi kebolehan dan prestasi terbaik kepada pemiliknya,” ujar Pengurus Program Ranger dan Everest Global, Pritika Maharaj.

Sistem janaan kuasa untuk kerja, keluarga dan riadah

Ranger generasi baharu akan terus menawarkan pilihan enjin turbo tunggal dan bi-turbo, kedua-duanya dengan kapasiti 2.0 diesel empat-silinder yang telah terbukti.

Versi turbo tunggal menawarkan sebanyak 170ps pada 3,500rpm dan 405Nm dari 1,750 hingga 2,500rpm.

Enjin 2.0-liter bi-turbo pula menawarkan 210hp pada 3,750rpm dan 500Nm tork antara 1,750 hingga 2,000rpm. Enjin ini juga memiliki sistem pintasan pintar yang akan menentukan mod operasi paling optimum dalam satu-satu keadaan.

Ini bermakna, pengecas turbo boleh beroperasi secara bersiri (pada rpm rendah bagi meningkatkan tork dan respons) atau turbo lebih kecil boleh dipintas untuk membolehkan pengecas turbo lebih besar menghasilkan kuasa maksima.

Sedia untuk berdepan jalan mencabar

Penambahan 50mm kelegaan tanah dan jarak antara roda bagi Ranger generasi baharu ini telah meningkatkan lagi kestabilannya di jalan raya mahupun ketika off-road.

Sudut menghampiri (approach angle) juga ditingkatkan kepada 30-darjah (dari 28.5-darjah pada model sebelumnya) manakala sudut melepasi (departure angle) ditingkatkan kepada 23-darjah (berbanding 21-darjah).

Selain itu, penyerap hentak belakang telah dialihkan sedikit ke luar gegelung suspensi, meningkatkan kestabilan sama ada muatan penuh atau kosong.

Ford menawarkan dua sistem pacuan empat roda untuk Ranger generasi baharu. Pacuan empat roda asas adalah sistem ‘separuh masa’ dengan kotak pindah shift-on-the-fly elektronik dua-kelajuan dengan mod operasi 2H, 4H dan 4L.

Terdapat tambahan sistem pacuan empat roda on-demand (2H, 4A, 4H dan 4L) yang membolehkan Ranger dipandu dengan pacuan empat roda di permukaan dengan cengkaman lebih kuat menerusi mod 4A (automatik).

Apabila suatu sistem dipilih, ia secara berterusan mengagihkan kuasa antara gandar depan dan belakang untuk prestasi optimum, tanpa mengira keadaan jalan raya.

Ranger generasi baharu ini kekal menawarkan differential lock belakang (untuk varian WildTrak dan XLT Plus), yang boleh diaktifkan menerusi skrin SYNC4A®. Differential lock membolehkan kedua-dua

roda pada mana-mana gandar untuk berpusing dengan kelajuan sama, memberikan cengkaman tambahan ketika pemanduan off-road.

Pilihan mod pemanduan bagi meningkatkan keyakinan

Sebelum ini, hanya Ranger Raptor yang menawarkan pilihan mod pemanduan. Namun kini Ranger generasi baharu sudah dilengkapi dengan enam mod pemanduan, bergantung kepada varian.

Mod yang ditawarkan termasuklah Normal, Eco, Tow/Haul, Slippery, Mud/Ruts dan Sand. Mod-mod ini mengubah parameter seperti penukaran gear, respons pendikit, Traction Control, Stability Control, ABS, dan sebagainya.

Selain itu, Ranger generasi baharu juga memiliki skrin off-road khusus dalam sistem infotainmen SYNC4A®. Dengan hanya menekan satu butang, anda boleh mengakses skrin off-road SYNC4A® yang menunjukkan tetapan differential lock dan kofigurasi pacuan, sudut kemudi roda, sudut roll and pitch, serta kamera depan dengan garis panduan.

Diperkukuh untuk lebih ketahanan

Untuk melindungi komponen penting ketika pemanduan off-road, Ranger generasi baharu menyediakan ‘perisai’ pelindung di bahagian dalam untuk stereng, takungan pelincir, kotak pindah dan transmisi. Perisai ini dibuat daripada keluli yang dipotong dan ditempa dengan laser.

Selain itu, bolt pelindung berkenaan turut dilindungi daripada kerosakan dan senang dikeluarkan untuk diservis. Memandangkan pelindung dipasang secara terus pada casis, ia meningkatkan lagi ketahanan struktur jentera pacuan empat roda ini.

Bumbung Ranger generasi baharu juga sedia dengan bumbung yang dapat menampung berat sehingga 350kg (statik) dan sehingga 85kg (dinamik).

Kemudahan pengurusan kargo di ruang muatan pula menjadikannya sebagai kenderaan versatil, dengan barisan aksesori lepas jualan seperti pasak boleh ubah di setiap sisi dan talam barangan boleh alih, ruang pengapit di pintu but serta ruang muatan dengan enam titik cangkuk berstruktur.

Bergantung kepada varian dan pasaran, kapasiti penuh bebanan Ranger generasi baharu mencecah sehingga 1,000kg (1 tan). Ford Ranger generasi baharu juga menawarkan kemampuan mengharung air sedalam 800mm pada kelajuan 7km/j.

Pengenalan eksklusif Ranger generasi terbaharu di Kuching dan Kota Kinabalu

Sime Darby Auto ConneXion (SDAC), pengedar tunggal kenderaan Ford di Malaysia, akan mempertontonkan Ranger generasi terbaharu ini di Kuching pada 7-11 September di Vivacity Megamall, dan Suria Sabah Shopping Centre, Kota Kinabalu pada 5-9 Oktober.

Berkunjunglah ke Vivacity Megamall di Kuching hari ini untuk mengalami sendiri pengenalan eksklusif Ranger generasi baharu.

Jangan ketinggalan untuk mengikuti acara pra-tonton dalam siri jelajah Ranger generasi baharu ini.

Daftar di laman “Register” ini untuk mendapatkan jemputan eksklusif ke lokasi berdekatan anda.

Untuk maklumat lanjut tentang Ranger generasi baharu, SDAC dan Ford, ikuti Ford Malaysia di FacebookInstagramTwitter dan YouTube channel atau layari www.sdacford.com.my.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved