fbpx

DRB-HICOM, Petromin jalin kerjasama tawar perkhidmatan selepas jualan pantas

DRB-HICOM EON Petromin signing

DRB-HICOM Berhad melalui anak syarikat milik penuhnya, Edaran Otomobil Nasional Berhad (EON) akan meluaskan kehadirannya dalam pasaran perkhidmatan selepas jualan melalui usaha sama dengan jenama servis pantas kelima terbesar di dunia, Petromin Express, anak syarikat Petromin Corporation.

Usaha sama dalam bidang servis kenderaan pantas ini dicadangkan dikongsi 51:49 antara Petromin dan EON. Ia bertujuan untuk menggabungkan keupayaan dan penglibatan EON dan DRB-HICOM dalam rantaian nilai automotif dengan kepakaran operasi dan rekod prestasi Petromin dalam model francais selepas jualan pantas.

Menerusi usaha sama ini, Petromin dan EON berpeluang merebut peluang segmen selepas jualan yang pesat berkembang sejajar dengan objektif strategik kedua-dua pihak. Pasaran selepas jualan automotif Malaysia telah menjana perolehan kira-kira RM42b pada 2021.

Pengarah Urusan Kumpulan DRB-HICOM, Dato’ Sri Syed Faisal Albar percaya usaha sama itu akan memberi manfaat kepada kedua-dua pihak.

Outlet Petromin Express

“Kerjasama Petromin dengan DRB-HICOM akan membolehkan ia memasuki pasaran perkhidmatan selepas jualan Malaysia yang menguntungkan hasil dari kerjasama dengan jenama korporat yang terkenal dan dipercayai dalam sektor automotif.”

Syarikat usaha sama ini mensasarkan untuk memulakan operasi perintis pada Januari 2023, dengan empat cawangan dalam tempoh 18 bulan projek perintis dilaksanakan.

Berpandukan kepada model cawangan Petromin Express, yang sangat berjaya di Arab Saudi, syarikat usaha sama ini akan menawarkan perkhidmatan selepas jualan pantas dengan masa membaik pulih yang cepat untuk kenderaan lepas jaminan yang berumur antara 5 dan 10 tahun.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved