fbpx

Honda Malaysia jual 39,000 kereta dari Januari hingga Jun, tempahan cecah 105,000 unit!

Honda City Sedan RS

HONDA Malaysia mengumumkan bahawa ia telah berjaya menjual lebih 39,000 unit kenderaan antara Januari dan Jun 2022. Jumlah ini menunjukkan peningkatan sebanyak 60% berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

Prestasi memberangsangkan ini meletakkan Honda Malaysia di landasan yang tepat untuk mencapai sasaran jualan tahun ini iaitu 80,000 unit. Sehingga 30 Jun 2022, syarikat itu menyumbang 12% kepada Jumlah Keseluruhan Industri (TIV).

Daripada jumlah keseluruhan kenderaan yang berjaya dijual pada separuh pertama tahun ini, Honda Malaysia merekodkan jualan tertingginya pada bulan Mac dengan lebih 10,500 unit terjual.

Dari segi prestasi jualan mengikut model, City muncul sebagai model terlaris dengan sumbangan sebanyak 39% kepada jumlah keseluruhan jualan. Ia diikuti oleh City Hatchback dengan sumbangan sebanyak 23% dan Civic dengan 18%.

Selain itu, City, City Hatchback, Civic dan Accord juga merupakan model bukan nasional No.1 dalam segmen masing-masing dari Januari hingga Mei tahun ini.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia, Hironobu Yoshimura berkata, “Honda Malaysia memulakan tahun 2022 dengan baik dengan pelancaran Civic pada Januari yang mendapat penerimaan yang baik dalam pasaran dengan ciri-ciri yang menarik dan premium.”

“Baru-baru ini pada Julai, kami meneruskan momentum itu dengan pelancaran SUV kompak popular, HR-V serba baharu. Sejak pelancarannya, model serba baharu itu telah mendapat sambutan yang luar biasa,” tambah beliau.

Menurut Yoshimura lagi, syarikat itu juga menyaksikan permintaan yang tinggi sebelum tempoh pengecualian cukai berakhir pada 30 Jun, di mana syarikat itu menerima lebih 105,000 tempahan dari Januari hingga Jun 2022.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved