fbpx

KL Menjerit: Edisi banjir kilat – Engear Tibai

banjir kilat
Gambar oleh: Malay Mail

SALURAN Youtube Engear TV kini mempunyai satu segmen baharu yang dikenali sebagai ‘Tibai’. Dalam segmen ini, Mat Tibai sebagai hos akan menibai apa sahaja isu atau topik hangat yang berkaitan dengan industri automotif Malaysia.

Episod pertama segmen Tibai yang dimuat naik pada 2 Jun 2022 membincangkan tentang isu banjir kilat yang dilihat semakin menjadi-jadi terutamanya Lembah Klang sejak akhir-akhir ini.

Dalam video berdurasi 6 minit 39 saat itu, Mat Tibai berkata isu banjir kilat melibatkan tiga aspek iaitu kerajaan, pengguna dan pihak insurans.

Sumber gambar: BERNAMA

Bercakap mengenai kerajaan, Mat Tibai mempersoalkan apakah tindakan yang diambil oleh pihak kerajaan atau pihak berkuasa bagi memastikan banjir kilat tidak berulang lagi pada masa depan.

Beliau juga menyifatkan tindakan kerajaan untuk mengkaji hot spot atau punca banjir sebagai ‘kelakar’ kerana masalah banjir bukanlah perkara baharu di Malaysia. Tambah beliau lagi, kajian sepatutnya dilakukan secara berterusan, manakala sistem saliran juga perlu dipantau.

Untuk pengguna pula, kempen kesedaran awam perlu sering dijalankan bagi memastikan sistem saliran tidak tersumbat dan orang awam sentiasa bersedia.

Mat Tibai turut menegur pengguna yang dilihat sering mengabaikan perlindungan bencana khas (special perils) ketika membeli insurans kenderaan. Ini menyebabkan ramai pemilik kenderaan mengalami kerugian besar ketika kejadian banjir.

Turut ditibai dalam episod ini adalah pihak insurans yang didakwa sengaja melambat-lambatkan proses tuntutan ketika banjir pada tahun lalu, sekaligus menambahkan lagi kegusaran mangsa.

Tonton video penuh ‘KL Menjerit: Edisi Banjir Kilat – Engear Tibai’ di bawah:

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved