fbpx

DBKL akan kenal pasti lokasi hot spot banjir kilat

banjir kilat
Gambar oleh: Malay Mail

DEWAN Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan mengenal pasti lokasi hot spot banjir kilat secara terperinci, mengenal pasti sistem saliran sedia ada yang tidak dapat menampung kapasiti air hujan serta merangka penyelesaian mitigasi konseptual.

Tindakan ini adalah sebahagian dari pelan jangka pendek dan jangka panjang termasuk Kajian serta Konsep Mitigasi untuk Banjir Kilat di Kuala Lumpur.

Gambar oleh: Malay Mail

Menurut Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Shahidan Kassim, bagi menjalankan kajian ini, DBKL telah melantik IKRAM (Institut Kerja Raya Malaysia) selaku perunding. Kajian ini mengambil masa 12 bulan dan membabitkan lima fasa.

Beliau berkata, “Antara langkah jangka pendek termasuk menempatkan pasukan pemantau di lokasi hotspot dan menempatkan pam mudah alih di kawasan hotspot banjir yang berfungsi memindahkan lebihan air bertakung ke kawasan bersesuaian seperti kolam takungan banjir.”

Shahidan berkata, antara pelan jangka pendek lain ialah pembelian lebih banyak pam mudah alih yang akan dilaksanakan serta-merta dan penggunaan beg pasir sebagai langkah mitigasi selain menempatkan 25 pasukan di lapangan bagi proses pembersihan kawasan hotspot banjir bermula esok.

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob terdahulu mengarahkan DBKL segera menggunakan sumber sedia ada bagi mengatasi masalah banjir kilat yang berlaku di ibu negara, baru-baru ini.

Tanpa mendedahkan jumlah dana yang diperlukan, Shahidan berkata Perdana Menteri antara lain mahu dana kecemasan DBKL bagi tujuan itu dioptimumkan.

“Perdana Menteri telah mengarahkan Menteri Wilayah Persekutuan supaya membelanjakan serta-merta peruntukan daripada sumber DBKL dan kerajaan akan membayar balik nanti bagi menyelesaikan masalah banjir kilat,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved