fbpx

Maserati Grecale mendarat di Malaysia – SUV prestasi dengan 530hp, 0-100 dalam 3.8 saat

maserati grecale trofeo malaysia 01

MASERATI Grecale dilancarkan secara rasmi hari ini oleh pengedar rasminya di Malaysia, Naza Italia. Grecale merupakan SUV serba baharu pengeluar Itali itu. Ia juga bukan pengganti Levante, sebaliknya duduk di segmen baharu iaitu SUV premium kecil.

Levante bersaing dengan Audi Q7, BMW X5 atau Porsche Cayenne, tetapi Maserati Grecale merupakan pesaing kepada model-model seperti BMW X3 dan Porsche Macan.

Seperti model-model Maserati yang lain (Ghibli dan Levante), nama Grecale juga diambil sempena satu angin di Timur Laut Maditerranean. Grecale juga dibangunkan di Modena dan dipasang di kilang Cassino, Itali.

SUV prestasi ini hadir dalam tiga ‘perisa’ iaitu GT, Modena, dan Trofeo. GT dan Modena kedua-duanya merupakan versi dengan enjin 2.0-liter turbo 4-silinder berserta sistem hibrid, masing-masing menjana 300hp dan 330hp, manakal tork adalah sama iaitu 450Nm.

Tetapi unit yang anda lihat berwarna kuning ini ialah Grecale Trofeo yang paling berkuasa, dipacu oleh enjin 3.0-liter V6 turbo yang mampu menghamburkan 530hp dan 620Nm tork. Kuasa disalurkan ke semua roda melalui kotak gear automatik 8-kelajuan dan sistem AWD dengan limited-slip differential.

Untuk pengetahuan, unit V6 pada Grecale Trofeo ini juga merupakan enjin Nettuno baharu yang juga dikongsi dengan Maserati MC20.

Dari segi prestasi, Maserati Grecale Trofeo mampu memecut ke 100km/j dalam hanya 3.8 saat dan mencapai kelajuan maksima 285km/j.

Menurut Maserati juga, Grecale menawarkan beberapa ciri terbaik dalam kelasnya, iaitu dari segi keluasan, keselesaan, pengendalian, pecutan, dan juga kualiti sistem audio.

Kabin Grecale ini dilihat cukup moden dengan penggunaan suis-suis digital serta tombol fizikal yang minima. Terdapat skrin besar 12.3-inci di konsol tengah untuk infotainmen, serta skrin 8.8-inci untuk instrumen di depan pemandu.

SUV ini juga hadir standard dengan system Maserati Intelligent Assistant (MIA) dan Maserati Connect. Audio pula disokong oleh system bunyi Sonus Faber 3D dengan pilihan 14 atau 21 pembesar suara.

Sebagai sebuah SUV prestasi juga, Grecale didatangkan dengan Maserati Vehicle Dynamic Control (VDCM) serta pilihan mod pemanduan Comfort, GT, Sport, Corsa (Trofeo sahaja) dan Off-Road.

Harga untuk Maserati Grecale belum diumumkan, tetapi sebagai perbandingan, Levante yang lebih besar ditawarkan pada harga sekitar RM808,000. Kami jangkakan Grecale akan ditawarkan pada harga antara RM550,000 hingga RM600,000.

Maserati Grecale Trofeo

Maserati Grecale Modena

Maserati Grecale GT

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved