fbpx

Perodua Alza 2022 D27A kini dibuka untuk tempahan, harga bermula RM69k?

perodua alza rendering 02

PERODUA Alza serba baharu dijangka dilancarkan tahun ini bagi menggantikan model sedia ada yang telah berada dalam pasaran kira-kira 13 tahun.

Satu posting dalam kumpulan Facebook mendakwa bahawa tempahan untuk MPV baharu dengan nama kod D27A itu telah mula dibuka, dan tiga varian ditawarkan iaitu X, H dan AV.

Posting itu juga mendakwa pelancaran akan dilakukan sekitar Jun ini dengan harga permulaan sekitar RM69,000.

Untuk pengetahuan, pihak Perodua belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi berkenaan pelancaran, harga, mahu pun penawaran varian.

Engear juga berhubung dengan wakil Perodua untuk pengesahan dan ya, tiada sebarang maklumat rasmi yang diketahui berkenaan dakwaan siaran Facebook itu.

Jika hendak berspekulasi, boleh dikatakan penawaran tiga varian dan pelancaran pada Jun itu nampak masuk akal.

Dari segi harga, agak signifikan lebih mahal dari model sedia ada. Sebagai perbandingan, Perodua Alza sedia ada dijual pada harga sekitar RM50k hingga RM61k dan jika benar harga Alza 2022 bermula pada RM69k, ia harus dijustifikasi dengan penambahan ciri yang benar-benar mantap.

Apa pun, sebelum adanya sebarang kenyataan rasmi, anda harus berhati-hati sebelum membuat sebarang transaksi tempahan. Ya, kami faham ini satu model menarik dan ramai yang menantikannya.

Yang pasti, Perodua Alza D27A akan dibina dari platform DNGA (Daihatsu New Global Architecture) yang menjadi asas kepada Ativa serta Toyota Avanza dan Daihatsu Xenia terbaharu.

Dijangkakan Alza 2022 akan dipacu enjin 1.5-liter 2NR-VE naturally-aspirated dengan 106hp dan 138Nm tork, dipadankan dengan kotak gear CVT buat pertama kali. Ianya merupakan unit D-CVT sama seperti terdapat pada Myvi baharu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved