fbpx

Pengeluaran Perodua Alza akan dilanjutkan hingga Mac-April 2022, pengganti baharu menyusul?

perodua alza rendering 02

KAMI ada melaporkan sebelum ini bahawa pengeluaran Perodua Alza akan dihentikan bulan ini bagi memberi laluan kepada model pengganti serba baharu.

Namun dalam laporan terkini, Perodua mengumumkan mereka akan melanjutkan pengeluaran MPV popular itu sehingga hujung Mac atau April 2022.

Perkara ini diumumkan oleh Presiden dan CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad dalam satu sidang media semalam (26 Januari 2022).

Menurutnya, hal ini disebabkan pengeluaran yang tertangguh disebabkan banjir, lockdown dan beberapa perkara lain dalam ekosistem. Selepas itu, penggantinya dengan kod nama D27A akan menyusul.

“Diharapkan peralihan dari model lama kepada baharu nanti akan berjalan lancar,” kata Zainal.

Perodua Alza tidak lagi akan diproduksi selepas Januari ini. - Foto ihsan Perodua

Walaupun sudah lebih 12 tahun dalam pasaran, Perodua Alza sedia ada ini terus popular dan mendapat permintaan tinggi.

“Kami masih mempunyai kira-kira 3,200 unit tempahan Alza dan dengan segala persediaaan di kilang pengeluaran, kami patut dapat menyerahkannya kepada semua pelanggan,” tambahnya.

Perodua menjual 14,828 unit Alza sepanjang 2021 dengan purata jualan 1,200 unit setiap bulan.

Lakaran Perodua Alza 2022. Imej oleh: Theophilus Chin

Selepas ini, kita boleh terus menantikan D27A iaitu kembar kepada Toyota Avanza dan Daihatsu Xenia. Ketiga-tiga MPV ini dibina berdasarkan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) yang juga digunakan oleh Ativa.

Dijangkakan juga Perodua Alza 2022 ini akan menggunakan enjin 1.5-liter 2NR-FE dari Myvi 2022 dan dipadankan dengan kotak gear D-CVT.

Zainal turut menambah dengan kapasiti R&D dan pengeluaran sekarang, Perodua mampu menawarkan dua Minor Change (facelift) dan satu Full Model Change (baharu sepenuhnya) setiap tahun.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved