fbpx

Alza D27A baharu sah lancar tahun depan! Perodua mahu beri teknologi terkini

perodua alza rendering 01
Lakaran Perodua Alza 2022. Imej oleh: Theophilus Chin

PERODUA telah mengesahkan bahawa mereka akan melancarkan Alza serba baharu tahun depan. MPV dengan kod nama D27A ini akan mendapat generasi kedua setelah lebih 12 tahun berada dalam pasaran.

Perkara ini disahkan sendiri oleh Presiden dan CEO Perodua, Dato’ Zainal Abidin Ahmad semasa kami menyertai sesi pandu uji Myvi facelift 2022 bersama rakan-rakan media lain ke Johor Bahru beberapa hari lepas.

Presiden dan CEO Perodua, Dato’ Zainal Abidin Ahmad

Ketika ditanya para media, Dato’ Zainal walaubagaimanapun berkata dia tidak dapat memastikan dengan tepat bila Alza baharu itu akan dilancarkan.

“Akan ada satu model baharu tahun depan (Alza), tetapi kami tidak boleh beritahu bila kerana beberapa perkara seperti Covid-19,” katanya.

Beliau turut menambah bahawa Perodua mampu memperkenalkan satu model baharu (Full Model Change atau FMC) serta dua facelift (Minor Change) setiap tahun.

“Berdasarkan kapasiti R&D dan jumlah kakitangan kami seperti jumlah jurutera, pada masa ini kami mampu memperkenalkan satu FMC dan dua MC setiap tahun,” katanya.

Alza satu model unik

Dato’ Zainal turut berkongsi bahawa Perodua Alza merupakan satu model unik dengan jumlah pengikut dan peminat tersendiri.

“Hingga kini, kami masih menerima kira-kira 1,500 unit tempahan setiap bulan.

“Jika mengambil kira dari sudut perniagaan, saya tak akan menggantikannya dengan model baharu kerana ia satu model yang telah dilunaskan (fully amortised).

“Tetapi, Perodua ialah satu syarikat kereta yang bertanggungjawab. Kami mahu rakyat Malaysia mendapat ciri keselamatan serta menikmati teknologi baharu,” tambah Dato’ Zainal.

Lakaran Perodua Alza 2022. Imej oleh: Theophilus Chin

Kita boleh jangkakan Perodua Alza 2022 akan menjadi kembar kepada Toyota Avanza/Daihatsu Xenia.

Ia akan menampilkan ciri dan teknologi terkini seperti lampu depan LED dengan Adaptive Driving Beam, dan mungkin beberapa varian lebih tinggi akan mendapat Autonomous Emergency Braking serta Adaptive Cruise Control.

Enjin berkemungkinan mengekalkan penggunaan 1.5-liter Dual VVT-i NR seperti sekarang, tetapi kami yakin ia akan dipadankan dengan kotak gear baharu D-CVT (sama seperti Myvi dan Ativa).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved