fbpx

Perodua Myvi facelift 2022 rasmi dilancar, dari RM46k, PSDA, transmisi D-CVT baharu

perodua myvi 2022 launch 03

SELEPAS banyak gambar dan video teaser di media sosial, Perodua Myvi 2022 akhirnya rasmi dilancarkan sebentar tadi.

King kereta di Malaysia itu ditawarkan dalam lima varian dengan harga seperti berikut:

Myvi 1.5 AV: RM58,800
Myvi 1.5 H: RM53,900
Myvi 1.5 X: RM49,900
Myvi 1.5 G: RM47,700
Myvi 1.3 G: RM45,700

Semua harga adalah tanpa insurans dan termasuk dengan jaminan 5-tahun atau 100,000km.

Anda mungkin telah melihat gambar-gambar Perodua Myvi facelift yang tersebar sebelum ini, tetapi mari kita lihatkan beberapa perkara penting yang mengenai kenderaan kompak kegemaran rakyat Malaysia ini.

Pertamanya, walaupun ia dipanggil facelift, namun Myvi 2022 membawakan beberapa pembaharuan teknikal dan spesifikasi yang agak signifikan.

Dari segi reka bentuk, Perodua Myvi 2022 menerima lampu LED depan dengan bentuk baharu, dan DRL (lampu nyalaan siang) LED menegak di hujung bampar. Lip depan berwarna hitam pada varian AV kini berwarna perak, hampir kelihatan seperti SUV.

Bampar belakang juga menerima rekaan baharu dengan ruang udara menegak menyamai rekaan DRL depan. Tiada perubahan pada lampu belakang dan rekaan rim 15-inci.

Bahagian dalam lebih banyak pembaharuan. Untuk varian AV, ia didatangkan dengan tema merah-hitam pada tempat duduk kulit, dan kemasan pada papan pemuka. Terdapat garisan-garisan merah di beberapa bahagian.

Roda stereng juga baharu, diambil dari Ativa, serta tombol gear. Pada stereng, terdapat butang pelbagai fungsi untuk kawalan unit infotainmen dan Adaptive Cruise Control.

Semua varian juga (kecuali varian asas) mendapat butang PWR untuk lebih kuasa, sama seperti Ativa.

Di tombol gear juga, memandangkan ia kini mendapat unit dari Ativa, bacaan gear sudah lain. Jika dulu P-R-N-D-3-2, kini Myvi facelift 2022 menggunakan susunan P-R-N-D-S-B. Apa pula S dan B itu?

Baik, S untuk talaan gear sporti untuk lebih kuasa kerana ia akan ‘memegang’ gear rendah lebih lama. Sementara B pula ialah untuk brek enjin, dimana ketika menuruni bukit, gear akan bertindak memberi kesan khas dan mengurangkan ‘wear and tear’ pada sistem brek.

Terdapat dua pilihan enjin untuk Myvi iaitu 1.5-liter (102hp dan 137Nm) dan 1.3-liter (94hp dan 121Nm).

Menariknya, Myvi facelift 2022 ini dilengkapi kotak gear baharu D-CVT iaitu yang sama pada Ativa. Ini merupakan antara pembaharuan terbesar pada Myvi kali ini yang bukan sahaja memberikan pecutan lebih baik, malah penjimatan bahan api lebih baik (22.2km/L berbanding 21.1km/L sebelum ini).

Satu lagi penambahan besar adalah dari segi keselamatan dimana kesemua varian kecuali 1.3 G dilengkapi dengan Perodua Smart Drive Assist (PSDA).

Pakej keselamatan termaju ini merangkumi Advanced Safety Assist (ASA) 3.0, Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Keep Assist (LKS), Blind Spot Monitoring System (BSM) dan Rear Cross Traffic Alert (RCTA).

Ini bermakna Myvi facelift 2022 kini termasuk dalam kategori Autonomi Tahap 2!

Perodua Myvi 2022 boleh didapat dengan pilihan warna seperti berikut: Cranberry Red (warna baharu AV sahaja), Ivory White, Glittering Silver, Lava Red, Granite Grey dan Electric Blue.

Apa pendapat anda setakat ini dengan Perodua Myvi facelift? Akan terus menjadi King di Malaysia?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved