fbpx

Monopoli Touch n Go di tol akan dihentikan, pilihan bayar guna kad debit dan kredit

touch n go rfid tol

Buat masa ini, pengguna lebuh raya hanya ada pilihan pembayaran tol menggunakan kad Touch ‘N Go atau melalui PayDirect dan RFID yang dihubungkan ke aplikasi Touch ‘n Go eWallet.

Namun kerajaan Malaysia akan menghentikan monopoli ini apabila mengumumkan bahawa orang ramai boleh menggunakan mana-mana penyedia pembayaran digital untuk membayar tol. Tidak lagi terhad kepada Touch ‘n Go.

Perkara ini diumumkan Menteri Kerja Raya, Dato’ Seri Fadillah Yusof dalam satu wawancara eksklusif bersama Free Malaysia Today.

Tambah beliau, tidak lama lagi ia terpulang kepada orang ramai untuk menggunakan e-wallet Touch ‘n Go atau kad debit, kad kredit, Visa, Mastercard atau mana-mana sistem pembayaran (elektronik) selagi ia tersedia di lebuh raya (tertentu).

Walau apa jua isu melibatkan penggunaan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), ia diharap dapat diselesaikan dengan bijak demi kepentingan pengguna. - Foto ihsan PLUS
Walau apa jua isu melibatkan penggunaan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), ia diharap dapat diselesaikan dengan bijak demi kepentingan pengguna. – Foto ihsan PLUS

Pengumuman ini berkaitan dengan tag RFID yang mula diperkenal di Lebuhraya Utara-Selatan kendalian PLUS pada 15 Januari 2022.

Tag RFID yang digunakan sekarang bakal boleh dihubungkan dengan mana-mana pembayaran digital berbanding hanya dengan aplikasi Touch ‘n Go eWallet.

Bagaimanapun, pelaksanaan ini bergantung kepada kadar penembusan penggunaan RFID yang memuaskan serta kesediaan syarikat konsesi lebuh raya menghubungkan penyedia tambahan bayaran dalam talian.

Beliau juga berkata, syarikat konsesi terbabit telah diarahkan bersedia melaksanakan Sistem Aliran Bebas Berbilang Laluan (MLFF) menjelang 2025.

Fadillah juga mengesahkan bahawa kad Touch ‘N Go untuk pembayaran tol akan dimansuhkan pada 2025 dan laluan SmartTag dimansuhkan secara berperingkat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved