fbpx

Kes basikal lajak: Petisyen bebaskan Sam Ke Ting raih lebih 700,000 tandatangan

same ke ting – basikal lajak
Sam Ke Ting. Gambar oleh: Malay Mail

BEBERAPA petisyen mendesak agar Sam Ke Ting yang dijatuhi hukuman penjara enam tahun atas kematian lapan remaja berbasikal lajak dibebaskan dilancarkan sejak semalam dan terus mendapat sambutan.

Petisyen yang dilancarkan oleh seorang individu dikenali sebagai Wan Junaida meletakkan sasaran awal untuk mendapatkan 300,000 tandatangan. Ia kini mendapat lebih 328,000 tandatangan.

Sam Ke Ting. Gambar oleh: Malay Mail

Setakat ini terdapat empat petisyen serupa dibuat di Change.org, dan dua daripadanya telah melepasi angka 300,000 tandatangan (setakat jam 1 petang, 14 April 2022).

Jika sesebuah petisyen mencapai angka 500,000 tandatangan, ia akan dikira sebagai ‘petisyen tertinggi’ di laman web itu.

“Kami rakyat Malaysia berasa ngeri dengan hukuman baharu Sam, di mana fakta menyokong bahawa dia adalah pemandu yang bertanggungjawab, mangsa sebenar dalam kemalangan ini.

“Kegagalan keibubapaan ibu bapa bakal mat rempit yang membenarkan anak-anak mereka berkeliaran di jalan dengan basikal yang diubah suai atau ‘basikal lajak’ pada pukul 3 pagi,” menurut petisyen itu.

Gambar oleh: Harian Metro

Mahkamah Tinggi semalam menjatuhkan hukuman penjara enam tahun dan denda RM6,000 ke atas Sam, 27, selepas didapati bersalah atas pertuduhan memandu secara melulu sehingga menyebabkan kematian lapan remaja berbasikal lajak lima tahun lalu.

Sam yang ketika kejadian berusia 22 tahun didakwa melakukan kesalahan itu di Jalan Lingkaran Dalam, Johor Bahru jam 3:20 pagi 18 Feb 2017.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved