fbpx

Barisan enjin 6-silinder baharu akan jadi ICE terakhir dari Mazda

mazda 3.3liter 6 silinder diesel 02

MAZDA yang terbiasa melawan arus, kini memperkenalkan barisan enjin pembakaran dalaman (ICE) enam-silinder sebaris.

Barisan enjin ini hadir dalam bentuk petrol dan diesel, malah langsung tidak mengikut trend dalam industri yang mengecilkan kapasiti enjin.

Nampaknya syarikat Zoom-Zoom ini telah ‘menyimpan’ benda terbaik untuk yang terakhir kerana enjin petrol 3.0-liter dan diesel 3.3-liter ini berkemungkinan menjadi enjin ICE terakhir mereka.

Joachim Kunz dari pasukan pembangunan teknikal Mazda Eropah berkata kepada Automotive News Europe, “Ini berkemungkinan menjadi generasi enjin ICE terakhir, jadi kami telah bersiap sedia dengan sasaran paling ketat.”

Kemudian solusi dan penyelesaian tambahan akan dilakukan bagi membolehkan enjin-enjin itu mematuhi piawaian emisi yang semakin ketat.

Mazda yakin enjin diesel itu akan menepati Euro 7 walaupun piawaian ini hanya akan siap menjelang akhir dekad ini (2030).

Banyak pengeluar telah pun menzahirkan kegusaran mereka berkenaan standard baharu nanti yang akan menjadikan kenderaan-kenderaan ICE lebih mahal berbanding kos terlibat dalam menjadikannya lebih bersih.

Mazda percaya masih terdapat tempat dalam dunia automotif untuk enjin enam-silinder. Salah satu sebab kenapa Mazda menggunakan kapasiti besar adalah untuk memberikan sedikit ruang kepada jurutera mereka.

“Mempunyai enjin diesel 3.3-liter bermakna kami mahu mempunyai ruang yang selamat untuk penghasilan tork dan kuasa,” kata Mazda.

Kunz berkata piawaian yang semakin ketat untuk enjin ICE biasanya menyebabkan penurunan kuasa dan tork, tetapi dengan enjin 3.3-liter ia dapat membantu Mazda mencapai output yang dikehendaki sambil menepati standard Euro 7.

Perincian mengenai berapa kuasa enjin petrol 3.0-liter tidak didedahkan, tetapi kami ada mendapat angka-angka untuk diesel.

Enjin SkyActiv-D itu akan menjana sekitar 228hp dan 500Nm tork dalam versi standard. Terdapat juga varian e-SkyActiv-D dengan padanan hibrid, versi ini akan menghasilkan 251hp dan 550Nm tork.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved