fbpx

Insiden kereta api langgar Axia cetus perdebatan

kereta api langgar axia 02

KEJADIAN kereta api melanggar kereta bukan sesuatu yang biasa berlaku di Malaysia kerana kebanyakan lintasan mempunyai palang dan lampu amaran.

Bagaimanapun, baru-baru ini sebuah Perodua Axia dilanggar oleh kereta api setelah pemandunya dikhabarkan cuba melintasi landasan.

Insiden ini dirakam oleh perakam papan pemuka (dashcam) dari kenderaan di belakang dan dilaporkan berlaku di Johor Port.

Di awal rakaman, Axia putih terbabit bersama-sama sebuah trak pikap dan motosikal mula bergerak selepas lampu isyarat bertukar dari merah kepada hijau.

Axia itu memecut sebelum tiba ke lintasan dan kelihatan seorang penjaga memberi isyarat suruh memberhentikan kenderaan untuk memberi laluan kepada sebuah kereta api terlebih dahulu.

Malah, penjaga itu bergerak hingga ke tengah jalan apabila melihat Axia seperti tidak memperlahankan kenderaan.

Disebabkan bahagian kereta sudah memasuki landasan dan pemandu Axia itu tidak sempat mengundurkan kenderaannya, bahagian kanan kereta api itu telah ‘tersangkut’ pada bahagian hadapan Axia dan menyeretnya perlahan-lahan sehingga ke bahu jalan.

Pemandu Axia itu segera mengundurkan kereta bagi mengelakkan kerosakan yang lebih teruk pada kenderaannya.

Netizen memberikan pelbagai reaksi terhadap insiden ‘rare’ ini. Mereka juga menyatakan jika pemandu Axia tidak ‘terlalu nekad’ dan lebih patuh kepada amaran penjaga itu, pasti insiden ini tidak berlaku.

Bagaimanapun, ramai bersependapat bahawa oleh kerana tiada tanda amaran, lampu isyarat dan palang berhampiran landasan tersebut menyebabkan kereta Axia tersebut terkeliru sehingga menyebabkan insiden tersebut terjadi.

Semasa membaca komen-komen yang dikongsikan, ada seorang pengguna Facebook memaklumkan bahawa laluan tersebut sedang dibuat semula, oleh sebab itulah tiada palang dan lampu isyarat untuk mengawal pergerakan kenderaan di laluan terbabit.

Apa pendapat anda? Bagi kami, ia kesalahan pemandu Axia itu sendiri kerana tidak peka dengan arahan dan situasi sekeliling.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved