fbpx

Sepang ‘trending’ di Twitter, bakal kembali dalam kalendar F1?

sepang f1 2017 – racefans

“Sepang” kini ‘trending’ di laman Twitter yang merujuk kepada persoalan litar manakah yang patut menggantikan Sochi dalam kalendar Formula 1 (F1) 2022.

Gambar oleh: tarmacsportmy

Litar Antarabangsa Sepang telah terkait dalam satu ciapan oleh WTF1 dan ia telah mendapat 1,240 retweet, 4,689 komen dan 8,676 like semasa laporan ini ditulis.

Sebelum ini FIA mengesahkan telah membatalkan perlumbaan di Sochi Autodrom disebabkan serangan Rusia ke atas Ukraine yang berlaku.

Namun soalan mengenai litar mana yang akan menjadi pengganti Sochi menjadikan nama Sepang disebut-sebut oleh peminat F1 dan pengguna Twitter.

Selain itu, tinjauan kami di Instagram, akaun WTF1 juga mengutarakan persoalan sama, dan Sepang menjadi antara jawapan paling popuar selain litar Hockenheim di Jerman, Kyalami di Afrika Selatan dan Portimao, Portugal.

Umum mengetahui perlumbaan F1 Sepang tidak lagi diadakan disebabkan kos penganjuran yang tinggi dan harga tiket yang dikira lebih mahal berbanding MotoGP.

Kali terakhir Sepang menjadi tuan rumah dalam perlumbaan berprestij itu adalah pada 2017.

Melihat kepada kalendar F1, selepas pusingan 16 di Itali, F1 akan ke Singapura pada 30 September hingga 2 Oktober.

Seterusnya pusingan 18 di Jepun pada 7 hingga 9 Oktober. Perlumbaan di Sochi pula dijadualkan pada 23 hingga 25 September.

Perlumbaan terakhir F1 di Sepang pada 2017. Gambar oleh: The Independent

Mungkinkah Litar Antarabangsa Sepang menjadi pengganti paling sesuai?

Sementara itu, sumber mendapati pihak Sepang sedang mengadakan mesyuarat tergempar mengenai perkara ini dengan beberapa pihak.

Jika Sepang menjadi tuan rumah, adakah anda akan datang ke litar untuk menontonnya?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved