fbpx

Selamat tinggal Litar Sochi, tiada lagi perlumbaan F1 di Rusia

F1 Rusia GP 01
Kredit: The SportsRush

PENGANJUR perlumbaan Formula 1 (F1) telah menamatkan terus kontrak penganjuran Grand Prix (GP) Rusia berikutan serangan ke atas Ukraine.

Sebelum ini, pihak F1 telah mengumumkan hanya pembatalan perlumbaan bagi musim ini yang dijadualkan berlangsung di Litar Sochi pada September.

Kredit: Skysports

Terbaru, pihak penganjur telah mengesahkan bahawa tidak akan ada perlumbaan di Rusia untuk musim-musim yang seterusnya.

Keputusan ini dicapai setelah pertemuan di antara pihak penganjur F1, Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) dan pemilik pasukan.

Perkembangan terbaru bukan sahaja melibatkan sukan perlumbaan F1 bahkan ia turut melibatkan hampir  ke semua jenis sukan yang lain.

Dalam perkembangan lain, Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa turut menggantung penyertaan atlet Rusia dan Belarus dari menyertai Sukan Paralimpik Musim Sejuk Beijing 2022.

Kredit: Skysports

Khamis lalu, pihak Motorsport UK telah mengantung penyertaan pelumba dari Rusia bagi menyertai mana-mana perlumbaan di United Kingdom (UK).

Ini bererti pemandu pasukan Haas, Nikita Mazepin hilang kelayakan untuk berlumba di GP British pada Julai nanti.

Turut digantung adalah penglibatan penaja pasukan Haas iaitu Uralkali milik bapa kepada pemandu F1 ini iaitu Oligarch Dmitry Mazepin.

Pasukan Haas telah bertindak membuang pelekat jenama syarikat baja dari Rusia itu ketika melakukan ujian akhir di Barcelona minggu lalu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved