fbpx

Melaka bakal dijadikan hab pemasangan EV, dijangka beroperasi Q3 2024

kilang tesla – cnbc
Kilang pemasangan Tesla. Gambar oleh: CNBC

TIGA syarikat dari China berminat untuk membina kilang pemasangan kenderaan elektrik (EV) di Melaka.

Syarikat tersebut adalah Changan Automobile Corporation (Changan) serta dua lagi syarikat pengeluar EV untuk e-hailing dan bas elektrik.

Kilang pemasangan Tesla. Gambar oleh: CNBC

Kerajaan negeri memaklumkan bahawa sebelum ini terdapat beberapa syarikat antarabangsa dari China yang berminat untuk melabur dan menjadikan negeri ini sebagai hab pemasangan EV pertama negara dan dijangka memulakan operasi suku ketiga 2024.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian dan Pelaburan negeri, Datuk Seri Ab. Rauf Yusoh, pihaknya sedang menantikan garis panduan serta prosedur daripada kerajaan pusat bagi tujuan berkenaan.

Ini termasuk garis panduan dari Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri bagi membuka kilang pemasangan berkenaan.

Sehingga kini Malaysia masih belum mempunyai kilang pemasangan seumpamanya maka disebabkan itu  ia memerlukan garis panduan baharu, jelas beliau.

“Di samping itu, para pelabur juga boleh mendapat insentif-insentif daripada kerajaan pusat berdasarkan garis panduan sebelum ini,” kata Ab. Rauf.

“Kerajaan negeri di bawah portfolio saya sedang mengenal pasti kawasan baharu dan meneliti semua dapatan hasil kajian yang diperlukan oleh syarikat-syarikat yang berminat bagi membuka kilang di negeri ini.

“Insya-Allah, ia akan mengambil masa sedikit kerana memerlukan kawasan yang luas serta kemudahan infrastruktur yang baik,” katanya kepada pemberita pada Isnin (28 Februari 2022).

“Saya percaya dengan terbinanya kilang itu nanti, ia akan memberikan pulangan kepada rakyat sekali gus menyediakan pekerjaan dalam industri kereta masa depan ini,” tambah beliau.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved