fbpx

5,000 stesen pengecas EV bakal dibina di Malaysia

mosti ev

KEMENTERIAN Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) menyasarkan pembinaan 5000 stesen pengecas kenderaan elektrik (EV) bagi memantapkan ekosistem EV sekaligus meningkatkan pendapatan ekonomi negara.

Ini selaras dengan hasrat kerajaan menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara neutral karbon menjelang tahun 2050.

Menurut menterinya, Datuk Seri Dr Adham Baba ini merupakan landasan yang baik bagi industri automotif negara yang melibatkan teknikal, penambahbaikan prasarana serta pengurusan.

“Oleh itu, keupayaan syarikat menghasilkan pembuatan EV di peringkat tempatan sepatutnya dapat membolehkan usaha pembinaan kemudahan itu dengan lebih murah dan mudah,” katanya.

“Kita juga tidak perlu bimbang untuk melakukan perjalanan jauh (menggunakan kenderaan EV) kerana adanya stesen mengecas ini di merata tempat.”

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara MW EV Sdn Bhd dan syarikat EZ-Charge di Shah Alam.

EZ-Charge merupakan sebuah syarikat dengan lebih 30 tahun pengalaman dalam inovasi penyelesaian elektronik pintar serta berkredibiliti dalam pembangunan tenaga boleh diperbaharui di UK manakala MV EV Sdn Bhd merupakan syarikat Bumiputera tempatan yang berpengalaman luas dalam industri automotif.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved