fbpx

Enam helikopter MD 530G Tentera Darat selamat tiba ke tanah air

md 530g – malaysia military review

ENAM buah helikopter MD 530G milik Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) selamat tiba di Malaysia. Kesemua aset tersebut tiba ke negara ini melalui jalan laut pada hujung minggu lalu.

Menurut sumber Air Times News Network, keenam-enam kontena yang mengandungi MD 530G telah pun dikeluarkan dari kawasan pelabuhan dan ditempatkan di sebuah hangar milik syarikat tempatan.

Sumber: Defence Security Asia

“Kesemua helikopter tersebut telah dibawa dari sebuah pelabuhan di pantai barat Amerika Syarikat dengan menggunakan sebuah kapal kontena,” kata sumber itu kepada Air Times.

“Pelayaran tersebut berjalan selama 5 minggu sebelum tiba di Malaysia,” tambahnya.

Sementara itu, sumber dari Kementerian Pertahanan Malaysia mengesahkan Majlis Penyerahan MD 530G akan diadakan pada minggu hadapan.

Sumber: Asian Defence Journal

“Pelancaran mungkin akan dijalankan sebelum sambutan Hari Tentera Darat Malaysia,” katanya.

Tentera Darat Malaysia akan menyambut Hari Ulang Tahun ke-89 pada 1 Mac nanti.

Pada Januari lalu, syarikat MD Helicopters, Inc. (MDHI) mengesahkan kesemua MD 530G telah diserahkan kepada kerajaan Malaysia melalui firma Halaman Optima/ Destini Prima.

MDHI juga mengesahkan seramai lapan juruterbang dan sembilan mekanik dari Tentera Darat Malaysia telah selesai menjalani latihan di Texas.

Perolehan MD 530G menjadi tumpuan umum berikutan kelewatan penerimaan aset tersebut dari AS. Pembelian kesemua pesawat terbabit adalah bernilai RM300 juta pada tahun 2015 dan sepatutnya diterima pada sekitar 2017-2018.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved