fbpx

MDHI serah enam MD 530G kepada Kementerian Pertahanan Malaysia

md 530g thumb

MD Helicopters, Inc. (MDHI) mengumumkan penerimaan awal enam unit helikopter MD 530G Light Scout Attack untuk Kementerian Pertahanan Malaysia melalui agen mereka Halaman Utama/Destini Prima.

Pesawat-pesawat itu kini dalam transit ke Malaysia untuk penerimaan akhir dan dijangka tiba ke sini menjelang penghujung suku pertama 2022.

Sumber: MDHI

Lapan juruterbang dan enam mekanik dari Rejimen 881 Pasukan Udara Tentera Darata telah menyempurnakan operasi pemasangan senjata dan pengisian bahan api (FARP) di Texas Barat, Amerika Syarikat (AS).

Naib presiden senior Destini Prima, Ek Sing Nguong, Lt Kol TUDM (Bersara) berkata: “Kami sangat berbesar hati menerima penyerahan pesawat berkebolehan di MD Helicopters bagi pihak Kementerian Pertahanan Malaysia.”

“Ia sangat mengujakan untuk membawa program ini ke peringkat seterusnya. Kami tidak sabar menunggu ketibaan aset-aset ini di Kuala Lumpur untuk menyempurnakan latihan penerimaan akhir,” katanya.

Sumber: MDHI

530G ialah versi terkini untuk pelbagai jenis konfigurasi helikopter penyerang ringan berdasarkan Model 500/530.

MD 530G untuk Malaysia terus menaikkan penanda aras prestasi dengan integrase pengesan Wescam L3 MX10D dan sistem persenjataan Pathfinder Ares dari Tek Fusion.

Sistem-sistem ini digunakan untuk menyokong mesingan mini Dillion M134, mesingan berat dan pod roket FN Herstal, serta roket 2.75-inci jenis ‘folding-fin’.

Pesawat ini berupaya melaksanakan bantuan rapat siang atau malam serta berkebolehan melakukan tinjauan yang baik.

Naib presiden program dari MDHI, Duncan Koerbel mengulas, “530G meneruskan sejarah panjang platform penyerang ringan MDHI. Pesawat ini memberikan nilai dan prestasi terbaik dalam kelasnya.”

Tambah Koerbel, “Ia mudah diselenggara, sangat lincah, dan dengan lebih 27 juta jam penerbangan, sedia untuk misinya.

“MDHI berbesar hati membantu kerajaan Malaysia mempertahankan keselamatan darat dan maritimnya.”

Lihatkan Ulasan (1)
  • I aam curious to find out wht blog plqtform you have been working with?
    I’m havng some mall security issues with mmy latest site and
    I’d like tto fin something more risk-free. Do you have any solutions?

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved